23948sdkhjf

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nyemissionen planeras ge företaget upp till 17,5 miljoner kronor – pengar som ska möjliggöra ny satsning.

I fredags startade teckningstiden för Hälsingestintans nyemission – något som ska ge upp till 17,5 miljoner kronor i ökat kapital för bolaget.

Pengarna ska i sin tur ligga till grund för en ny satsning, där sortimentet ska utökas med fler köttslag och förädlade produkter, samtidigt som mer krut ska läggas på sälj- och marknadsföringsinsatser.

– Det handlar i huvudsak om två nya köttslag. Frilandsgrisar och på sikt även lamm, säger Hälsingestintans vd Mats Markgren till Hela Hälsingland.

Dessutom har man inlett ett samarbete med ett charkföretag, verksamma med produkter inom premiumsegmentet, säger vd:n till tidningen.

Sedan lanseringen av ett mobilt slakteri i 2014 har bolaget, som de själva uttrycker det, gått igenom "ett par år av stora investeringar och interna utmaningar". Under 2016 blev tunga namn som familjen Wallenberg och Antonia Ax:son Johnson delägare i bolaget, och samtidigt har vd-posten bytt innehavare ett par gånger.

Enligt bolaget är man nu mer effektiva och har en lägre kostnadsbas än tidigare, vilket gör att man ser sig som redo att lägga fokus på att skapa tillväxt och lönsamhet.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125