23948sdkhjf

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Delstaten Oregon har introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Återanvändning av flaskor är inte en ny idé. Men efter klimax på 1930- och 40-talet har intresset för återanvändning sjunkit i industriländerna. Där har det i stället lagts vinn om att utveckla system för glasåtervinning och nya lösningar för komposterbara behållare.

Men i spåren av den blomstrande mikroölstrenden i USA, med hundratals privatägda småbryggerier, alla med specialdesignade flaskor, vill delstaten Oregon återvända till återanvändning.  

Läs också: Skånskt mikrobryggeri hoppas ta in 15 miljoner

– När konsumenten har druckit sin öl kan flaskan lämnas in, tvättas och användas igen. Processen, som kan upprepas upp till 25 gånger, skulle leda till besparingar på 92 procents lägre koldioxidförbrukning jämfört med återvinning av aluminium eller glas. Varför? Det tar mycket mindre energi att tvätta en flaska istället för att värma en ugn till 1 400 grader C för att smälta och forma en ny. Det är ett plus ekonomiskt och miljömässigt, säger Jules Bailey, chefsjurist och kommunikationschef vid Oregon Recycling Cooperative, OBRC.

För att insamlingssystemet ska fungera var OBRC tvungen att skapa en standardiserad flaska som bryggerierna accepterade. I designprocessen deltog bland annat Owens-Illinois, en av världens största glastillverkare som även hanterar den traditionella glasåtervinningen åt OBRC.

“Vi trodde att de skulle reagera negativt på erbjudandet. Men svaret blev istället: Det här är det bästa vi har sett. Vi är gärna med på detta”, berättar OBRC.

Designprocessen blev en komplicerad historia. Efter ett 60-tal prototyper för två storlekar, 355 och 500 milliliter, kom man så småningom fram till ”Tanken”, med en form som var hållbar mot stötar och tvättprocesser i ett långsiktigt perspektiv. Utmaningarna med att få konsumenter och bryggare att acceptera den nya flaskan var stora

– Konsumenterna kräver att modellen ska signalera ”öl” och bryggarna är ofta är gifta med sina egna flaskor. Därför ville vi hitta ett alternativ som inte liknade något annat, säger Jules Bailey.

Läs också: Små bryggerier tror på sig själva

Hittills har sju bryggerier i Oregon anslutit sig till den nya standarden. Det enda som skiljer flaskorna åt är egendesignade etiketter – och innehållet, naturligtvis.
OBRC hoppas nu att projektet ska sprida sig till andra amerikanska delstater.

”Vi utvecklade den här flaskan med idén om att den slutligen kommer att bli en nationell industristandardsflaska. Vårt mål är inte att tjäna pengar på det. Vi kan bara inte förlora pengar över tiden”, understryker OBRC.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Finaldags för Årets unga kock

Två Michelin-stjärnor till Gastrologik

Krögarduon har väntat sex år på att få lägga till ytterligare en stjärna.

Mr Cake till Göteborg

De kan bli bästa krog på White Guides gala

KFC-chef dömd för diskriminering

130 år gammalt bageri räddas

Nyhetsbrev

Här är finalisterna i Unga bagare 2019

Arkiv

Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Tillträder senast i oktober.

Lista: 89 nya krogar i White Guide

Här är alla nya restauranger som tagit sig in i årets upplaga.

Kafékedjan öppnar i Kina

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Kaspar Basse har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

Nio nya Bastard Burgers-restauranger

Norrländska streetfoodkedjan i snabb expansion – och satsar på helt vegansk meny.

Fullersägt mikrobryggeri till Sverige

Vietnamesiskt på Götgatan

De tilldelas årets Gulddrakar

Gulddrakar till tre restauranger, en bar och ett kafé i Stockholm.

Mackmyra behöver pengar

Coca-Colas första nya smak på tio år

The Fishery till Täby

The Artesian gästspelar på Grand Hôtel

De blir störst på fisk i Sverige

Kvalitetsfisk och Fisk Idag går ihop och skapar Sveriges största fiskgrossist.

Björn Ulvaeus köper Hasselbacken

På väg att förverkliga sin nöjesvision på Djurgården.

Vigårda till Västerås

Ny Brisket & Friends-krog med egen öl

Prisade krögare tar sitt grillkoncept till Stockholms city.

30-40 nya restauranger i McDonald's femårsplan

Han är årets viltkock

Gröna Lund startar restaurangskola

Årets Kombo går till Doktor Mat

Årets street food serveras av Korrito

Östermalmskafé blir Årets Coffee Shop

Världens första veganska Happy Meal

Dags för tionde Krogveckan

Sverige världens fjärde mest veganvänliga land

Restaurangleverantör slutar med tobak

Sologäster välkomnas till Oaxen

Systembolaget varnar vinleverantör

Svampgruvan i Kiruna stängs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111