23948sdkhjf

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Delstaten Oregon har introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Återanvändning av flaskor är inte en ny idé. Men efter klimax på 1930- och 40-talet har intresset för återanvändning sjunkit i industriländerna. Där har det i stället lagts vinn om att utveckla system för glasåtervinning och nya lösningar för komposterbara behållare.

Men i spåren av den blomstrande mikroölstrenden i USA, med hundratals privatägda småbryggerier, alla med specialdesignade flaskor, vill delstaten Oregon återvända till återanvändning.  

Läs också: Skånskt mikrobryggeri hoppas ta in 15 miljoner

– När konsumenten har druckit sin öl kan flaskan lämnas in, tvättas och användas igen. Processen, som kan upprepas upp till 25 gånger, skulle leda till besparingar på 92 procents lägre koldioxidförbrukning jämfört med återvinning av aluminium eller glas. Varför? Det tar mycket mindre energi att tvätta en flaska istället för att värma en ugn till 1 400 grader C för att smälta och forma en ny. Det är ett plus ekonomiskt och miljömässigt, säger Jules Bailey, chefsjurist och kommunikationschef vid Oregon Recycling Cooperative, OBRC.

För att insamlingssystemet ska fungera var OBRC tvungen att skapa en standardiserad flaska som bryggerierna accepterade. I designprocessen deltog bland annat Owens-Illinois, en av världens största glastillverkare som även hanterar den traditionella glasåtervinningen åt OBRC.

“Vi trodde att de skulle reagera negativt på erbjudandet. Men svaret blev istället: Det här är det bästa vi har sett. Vi är gärna med på detta”, berättar OBRC.

Designprocessen blev en komplicerad historia. Efter ett 60-tal prototyper för två storlekar, 355 och 500 milliliter, kom man så småningom fram till ”Tanken”, med en form som var hållbar mot stötar och tvättprocesser i ett långsiktigt perspektiv. Utmaningarna med att få konsumenter och bryggare att acceptera den nya flaskan var stora

– Konsumenterna kräver att modellen ska signalera ”öl” och bryggarna är ofta är gifta med sina egna flaskor. Därför ville vi hitta ett alternativ som inte liknade något annat, säger Jules Bailey.

Läs också: Små bryggerier tror på sig själva

Hittills har sju bryggerier i Oregon anslutit sig till den nya standarden. Det enda som skiljer flaskorna åt är egendesignade etiketter – och innehållet, naturligtvis.
OBRC hoppas nu att projektet ska sprida sig till andra amerikanska delstater.

”Vi utvecklade den här flaskan med idén om att den slutligen kommer att bli en nationell industristandardsflaska. Vårt mål är inte att tjäna pengar på det. Vi kan bara inte förlora pengar över tiden”, understryker OBRC.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svensk mästare i hembryggd öl

Corner Club smygöppnar

Beyond Meat värderas till över en miljard

Jinx utökar – öppnar restaurang

Bastard Burgers växer i Stockholmsområdet

Ytterligare två etableringar klara för den snabbväxande kedjan.

Ung Sigtunakock bäst i världen

Niclas Jansson segrade i Copper Skillet-finalen i Toronto.

Nyhetsbrev

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

Arkiv

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Från lagerlokal till hotell med takbar

Blique by Nobis öppnar den 26 april.

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Calle P-gänget bakom ny bar

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Årets kock får nya ägare

Spendrups och Arla tar över från Restaurangakademien.

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Falafel basen i stjärnkockarnas nya snabbmatskoncept

Täby Deli invigs den 11 april – Fafelle öppnar i slutet av maj.

Fotografiskas eget öl bryggs på överblivet bröd

Hipster-Söder får egen Max-burgare

Tre specialprodukter på Max nya flaggskeppsrestaurang vid Medborgarplatsen.

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Egen vinautomat på hotellrummet

Gateau poppar upp hos H&M i påsk

Ny inköpsansvarig på Urban Deli

Stjärnkock vill öka kunskapen om självmord

Anton Bjuhrs mamma tog sitt liv – nu blir han ambassadör för Suicide Zero.

Grands nya bakficka hedrar legendarisk krögare

Vegomässan ställs in

EU kan förbjuda "vegoburgare" – vill undvika förväxling

Burger King lanserar ”blödande” veganburgare

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Espresso House tar in ärtdryck

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12