23948sdkhjf

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Delstaten Oregon har introducerat en ny glasflaska som kan omdefiniera hur öl ska drickas i hela USA. Flaskans hemlighet? Den är standardiserad och kan återanvändas.

Återanvändning av flaskor är inte en ny idé. Men efter klimax på 1930- och 40-talet har intresset för återanvändning sjunkit i industriländerna. Där har det i stället lagts vinn om att utveckla system för glasåtervinning och nya lösningar för komposterbara behållare.

Men i spåren av den blomstrande mikroölstrenden i USA, med hundratals privatägda småbryggerier, alla med specialdesignade flaskor, vill delstaten Oregon återvända till återanvändning.  

Läs också: Skånskt mikrobryggeri hoppas ta in 15 miljoner

– När konsumenten har druckit sin öl kan flaskan lämnas in, tvättas och användas igen. Processen, som kan upprepas upp till 25 gånger, skulle leda till besparingar på 92 procents lägre koldioxidförbrukning jämfört med återvinning av aluminium eller glas. Varför? Det tar mycket mindre energi att tvätta en flaska istället för att värma en ugn till 1 400 grader C för att smälta och forma en ny. Det är ett plus ekonomiskt och miljömässigt, säger Jules Bailey, chefsjurist och kommunikationschef vid Oregon Recycling Cooperative, OBRC.

För att insamlingssystemet ska fungera var OBRC tvungen att skapa en standardiserad flaska som bryggerierna accepterade. I designprocessen deltog bland annat Owens-Illinois, en av världens största glastillverkare som även hanterar den traditionella glasåtervinningen åt OBRC.

“Vi trodde att de skulle reagera negativt på erbjudandet. Men svaret blev istället: Det här är det bästa vi har sett. Vi är gärna med på detta”, berättar OBRC.

Designprocessen blev en komplicerad historia. Efter ett 60-tal prototyper för två storlekar, 355 och 500 milliliter, kom man så småningom fram till ”Tanken”, med en form som var hållbar mot stötar och tvättprocesser i ett långsiktigt perspektiv. Utmaningarna med att få konsumenter och bryggare att acceptera den nya flaskan var stora

– Konsumenterna kräver att modellen ska signalera ”öl” och bryggarna är ofta är gifta med sina egna flaskor. Därför ville vi hitta ett alternativ som inte liknade något annat, säger Jules Bailey.

Läs också: Mikrobryggeriet satsar nationellt med läsk

Hittills har sju bryggerier i Oregon anslutit sig till den nya standarden. Det enda som skiljer flaskorna åt är egendesignade etiketter – och innehållet, naturligtvis.
OBRC hoppas nu att projektet ska sprida sig till andra amerikanska delstater.

”Vi utvecklade den här flaskan med idén om att den slutligen kommer att bli en nationell industristandardsflaska. Vårt mål är inte att tjäna pengar på det. Vi kan bara inte förlora pengar över tiden”, understryker OBRC.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Nyhetsbrev

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Arkiv

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

De ska testa pant på take away-förpackningar

McDonald's sparkar sin vd – kärleksaffär bröt mot reglerna

1

Lista: Sveriges största ölbryggerier

Oppigårds bryggeri i Hedemora är landets största mikrobryggeri.

Restaurangerna fortsätter ta andelar från dagligvaruhandeln

Då öppnar Max på Kungsholmen

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

McDonald's tillbaka i Skellefteå efter tolv år

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Världens första ölflaska i papper

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Beijing8 nu även i Täby

Absolutflaska hyllar återvinning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111