23948sdkhjf

Så ska Max minska klimatutsläppen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Burgerkedjan signerar internationellt klimatlöfte och vill även inspirera andra att följa efter.

Max Burgers signerar initiativet och går med i plattformen Cool Food Pledge som är ett initiativ av World Resources Institute. Initiativet är en plattform för de anslutna företagen för att spåra måltidernas negativa utsläpp, ta fram handlingsplaner för att ställa om till goda måltider med lågt klimatavtryck samt lyfta fram resultat och goda exempel. Målet är att 250 företag ska ha skrivit under löftet år 2021. Med hjälp av initiativet ska även fler företag inom måltidsindustrin att ställa om till mer växtbaserad mat.

– Det var naturligt för oss att skriva på eftersom vi redan bestämt oss för att göra mer än Cool Food Pledge på mindre än halva tiden. Därför binder Max mer koldioxid från atmosfären via trädplantering än våra produkter släpper ut. Det gör våra burgare klimatpositiva, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på burgerkedjan. 

I en kommentar säger även vice vd och Max Sverigechef Christoffer Bergfors att det "är det fantastiskt att vi som är ett litet svenskt företag kan vara med och inspirera på en global nivå"

Mer om: Max Burgers
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glutenfria bageriet med ny vd

Enkla åtgärder minskar take away-skräp

Punk Royale tar över klassisk kvarterskrog

Här öppnar ny Sibyllarestaurang

Stjärnkrögaren säljer sina Gamla stan-krogar

Flying Elk, Corner Club och Gaston får nya ägare.

Kopparbergs ”pink gin” överträffar förväntningarna

Nyhetsbrev

Var tionde öl är alkoholfri

Arkiv

Hit kommer Linnea & Basilika

Ny krog med unikt brasilianskt koncept

Prinsen fortsätter traditionen – med i Årets kock-juryn

Restaurang med takterass i nya Sergelhuset

Anrikt konditori i konkurs

Men det mer än 150 år gamla konditoriet kan leva vidare.

Minskad försäljning för convenience

Spendrups och matbloggare bland finalisterna i Dagligvarugalan

Ny affärsområdeschef för Sabis restauranger

Internationell stjärnglans i Årets kock-juryn

Glass i stora kajaklass

Pontus nya koncept: franskt bistrocafé

Här hamnar Axfoods nästa snabbgross-butik

McDonald's nya skylt för elladdning

Han är årets världskonditor

Hoppas få fler intresserade av choklad.

Krögarna bakom Jim & Jacob öppnar ny krog

Harrys växer

Absolut har startat resan mot 100 procent nedbrytbar flaska

Han blir ny vd på Delicato

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13