23948sdkhjf

Så ska Max minska klimatutsläppen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Burgerkedjan signerar internationellt klimatlöfte och vill även inspirera andra att följa efter.

Max Burgers signerar initiativet och går med i plattformen Cool Food Pledge som är ett initiativ av World Resources Institute. Initiativet är en plattform för de anslutna företagen för att spåra måltidernas negativa utsläpp, ta fram handlingsplaner för att ställa om till goda måltider med lågt klimatavtryck samt lyfta fram resultat och goda exempel. Målet är att 250 företag ska ha skrivit under löftet år 2021. Med hjälp av initiativet ska även fler företag inom måltidsindustrin att ställa om till mer växtbaserad mat.

– Det var naturligt för oss att skriva på eftersom vi redan bestämt oss för att göra mer än Cool Food Pledge på mindre än halva tiden. Därför binder Max mer koldioxid från atmosfären via trädplantering än våra produkter släpper ut. Det gör våra burgare klimatpositiva, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på burgerkedjan. 

I en kommentar säger även vice vd och Max Sverigechef Christoffer Bergfors att det "är det fantastiskt att vi som är ett litet svenskt företag kan vara med och inspirera på en global nivå"

Mer om: Max Burgers
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Nyhetsbrev

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Arkiv

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

De ska testa pant på take away-förpackningar

McDonald's sparkar sin vd – kärleksaffär bröt mot reglerna

1

Lista: Sveriges största ölbryggerier

Oppigårds bryggeri i Hedemora är landets största mikrobryggeri.

Restaurangerna fortsätter ta andelar från dagligvaruhandeln

Då öppnar Max på Kungsholmen

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

McDonald's tillbaka i Skellefteå efter tolv år

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Världens första ölflaska i papper

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Beijing8 nu även i Täby

Absolutflaska hyllar återvinning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.232