23948sdkhjf

”Matens framtid är inte mat, det är data”

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Inget mindre än matsystemets totala omvälvning behandlades på Retaildagen.

– Omställningen av matsystemet är det största som har hänt planeten jorden sedan mannaminne, det sade Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech ochinledningstalare på Retaildagen på Berns i Stockholm.

Enligt Johan Jörgensen är vi just nu uppe i en matrevolution där själva synen på mat måste förändras i grunden. Enligt honom är mat i grund och botten bara data rörande sådana funktioner som näringsvärde och enligt honom behöver vi i framtiden gå ifrån en syn på mat som värde i kronor per kilo och snarare tänka i näring per kilo, eller sjyssta arbetsförhållanden per liter.

– Framtidens mat är bara data, utan data är mat ingenting, sade han.

Johan Jörgensen passade också på att ge en känga åt det som han anser vara ett onödigt stort fokus på andra, mindre branscher.

– Jag kan bli lite upprörd ibland över hur Spotify-fixerade vi är i det här landet. Mat i Sverige är tre gånger större än musik är globalt, Spotify är ett struntföretag, i en liten fluglort till industri jämfört med maten. Allt vi håller på med i techsektorn, allt socialt med nya medier är bara uppvärmningen till vad som kommer att hända när matsystemet digitaliseras, sade han och fortsatte:

– När vi sitter på hemmet och tittar tillbaka kommer vi att se att det var omställningen av matsystemet som definierade vår tid, och ser vi inte det så har det gått åt helvete och vi är döda.

Retaildagen behandlade även andra ämnen men ett återkommande ämne var behovet av omnikanaler och flera av talarna talade om att även om det är viktigt att finnas i flera kanaler är det viktigaste att hamna i rätt kanaler.

– Omnikanaler är bra så länge man har ett syfte med dem. Man ska inte vara överallt bara för att vara där, om inte annat så kostar det en massa pengar. Se på Ica Nära och Ica Maxi, det är väldigt olika butiker som ser olika ut, man måste hela tiden tänka på vad vi använder butiken för, sade Johan Kaij från Marketing Clinic.

Retaildagen arrangeras av tidningarna Habit, Dagens Handel, Fri Köpenskap samt Skydd & Säkerhet.

Mer om:Retaildagen
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glutenfria bageriet med ny vd

Enkla åtgärder minskar take away-skräp

Punk Royale tar över klassisk kvarterskrog

Här öppnar ny Sibyllarestaurang

Stjärnkrögaren säljer sina Gamla stan-krogar

Flying Elk, Corner Club och Gaston får nya ägare.

Kopparbergs ”pink gin” överträffar förväntningarna

Nyhetsbrev

Var tionde öl är alkoholfri

Arkiv

Hit kommer Linnea & Basilika

Ny krog med unikt brasilianskt koncept

Prinsen fortsätter traditionen – med i Årets kock-juryn

Restaurang med takterass i nya Sergelhuset

Anrikt konditori i konkurs

Men det mer än 150 år gamla konditoriet kan leva vidare.

Minskad försäljning för convenience

Spendrups och matbloggare bland finalisterna i Dagligvarugalan

Ny affärsområdeschef för Sabis restauranger

Internationell stjärnglans i Årets kock-juryn

Glass i stora kajaklass

Pontus nya koncept: franskt bistrocafé

Här hamnar Axfoods nästa snabbgross-butik

McDonald's nya skylt för elladdning

Han är årets världskonditor

Hoppas få fler intresserade av choklad.

Krögarna bakom Jim & Jacob öppnar ny krog

Harrys växer

Absolut har startat resan mot 100 procent nedbrytbar flaska

Han blir ny vd på Delicato

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113