23948sdkhjf

Löfbergs startar kaffeuppropet "Drick upp"

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Bolaget vill minska svenskarnas kaffeslöseri.

Samtidigt som klimatförändringarna hotar kaffets framtid häller svenskarna ut 300 miljoner liter kaffe varje år, enligt statistik från SCB och Naturvårdsverket. Det är helt värdelöst menar kafferosteriet Löfbergs som i ett pressmeddelande skriver att man idag drar igång ett upprop på Stockholms Centralstation. Målet är att stoppa slöseriet och bidra till en mer hållbar kaffekonsumtion.

– Det är naturligtvis inte hållbart. Ett onödigt slöseri med jordens resurser, inte minst med tanke på att de utmaningar som världens kaffeodlare står inför och som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden, säger Lars Appelqvist, vd för Löfbergs, i pressmeddelandet.

Med uppropet ”Drick upp” vill Löfbergs få fler att tänka till kring sin kaffekonsumtion och de utmaningar som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden.

– Det här handlar om att säkra kaffet för nästa generation kaffeälskare. Att få fler att välja ett riktigt hållbart kaffe och värdesätta varenda droppe. Att respektera allt jobb som ligger bakom en god kopp kaffe genom att dricka upp det man häller upp, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

Under veckan öppnar Löfbergs en kaffebar på Stockholms Centralstation. På centralen och andra ställen där folk är i rörelse finns det mycket take away-kaffe. En symbol för take away-kaffet är att personalen i kaffebaren skriver kaffedrickarens namn på muggen. Löfbergs använder fenomenet – med en liten skillnad:

– Vi vänder på namnskrivandet och låter kaffedrickarna själva signa sitt namn på muggen. Då skriver dom på vårt upprop och lovar att dricka upp sitt kaffe. När man gjort det bjuder vi på kaffet, säger Lena Rodin.

Klimatförändringarna påverkar miljontals kaffeodlare över hela världen och till år 2050 riskerar kaffeproduktionen att halveras. Sämre förutsättningar innebär att allt färre unga människor väljer att försörja sig som kaffeodlare.

– Därför har vi startat initiativet Next Generation Coffee där vi genom utbildning och direkt handel förbättrar utvecklingsmöjligheterna för unga kaffebönder. Samtidigt säkrar vi tillgången på gott kaffe för kommande generationer, säger Lena Rodin.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svensk mästare i hembryggd öl

Corner Club smygöppnar

Beyond Meat värderas till över en miljard

Jinx utökar – öppnar restaurang

Bastard Burgers växer i Stockholmsområdet

Ytterligare två etableringar klara för den snabbväxande kedjan.

Ung Sigtunakock bäst i världen

Niclas Jansson segrade i Copper Skillet-finalen i Toronto.

Nyhetsbrev

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

Arkiv

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Från lagerlokal till hotell med takbar

Blique by Nobis öppnar den 26 april.

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Calle P-gänget bakom ny bar

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Årets kock får nya ägare

Spendrups och Arla tar över från Restaurangakademien.

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Falafel basen i stjärnkockarnas nya snabbmatskoncept

Täby Deli invigs den 11 april – Fafelle öppnar i slutet av maj.

Fotografiskas eget öl bryggs på överblivet bröd

Hipster-Söder får egen Max-burgare

Tre specialprodukter på Max nya flaggskeppsrestaurang vid Medborgarplatsen.

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Egen vinautomat på hotellrummet

Gateau poppar upp hos H&M i påsk

Ny inköpsansvarig på Urban Deli

Stjärnkock vill öka kunskapen om självmord

Anton Bjuhrs mamma tog sitt liv – nu blir han ambassadör för Suicide Zero.

Grands nya bakficka hedrar legendarisk krögare

Vegomässan ställs in

EU kan förbjuda "vegoburgare" – vill undvika förväxling

Burger King lanserar ”blödande” veganburgare

Här öppnar Taco Bar restaurang nr 45

Veganskt intresserar på nätet

Espresso House tar in ärtdryck

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182