23948sdkhjf

Löfbergs startar kaffeuppropet "Drick upp"

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Bolaget vill minska svenskarnas kaffeslöseri.

Samtidigt som klimatförändringarna hotar kaffets framtid häller svenskarna ut 300 miljoner liter kaffe varje år, enligt statistik från SCB och Naturvårdsverket. Det är helt värdelöst menar kafferosteriet Löfbergs som i ett pressmeddelande skriver att man idag drar igång ett upprop på Stockholms Centralstation. Målet är att stoppa slöseriet och bidra till en mer hållbar kaffekonsumtion.

– Det är naturligtvis inte hållbart. Ett onödigt slöseri med jordens resurser, inte minst med tanke på att de utmaningar som världens kaffeodlare står inför och som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden, säger Lars Appelqvist, vd för Löfbergs, i pressmeddelandet.

Med uppropet ”Drick upp” vill Löfbergs få fler att tänka till kring sin kaffekonsumtion och de utmaningar som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden.

– Det här handlar om att säkra kaffet för nästa generation kaffeälskare. Att få fler att välja ett riktigt hållbart kaffe och värdesätta varenda droppe. Att respektera allt jobb som ligger bakom en god kopp kaffe genom att dricka upp det man häller upp, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

Under veckan öppnar Löfbergs en kaffebar på Stockholms Centralstation. På centralen och andra ställen där folk är i rörelse finns det mycket take away-kaffe. En symbol för take away-kaffet är att personalen i kaffebaren skriver kaffedrickarens namn på muggen. Löfbergs använder fenomenet – med en liten skillnad:

– Vi vänder på namnskrivandet och låter kaffedrickarna själva signa sitt namn på muggen. Då skriver dom på vårt upprop och lovar att dricka upp sitt kaffe. När man gjort det bjuder vi på kaffet, säger Lena Rodin.

Klimatförändringarna påverkar miljontals kaffeodlare över hela världen och till år 2050 riskerar kaffeproduktionen att halveras. Sämre förutsättningar innebär att allt färre unga människor väljer att försörja sig som kaffeodlare.

– Därför har vi startat initiativet Next Generation Coffee där vi genom utbildning och direkt handel förbättrar utvecklingsmöjligheterna för unga kaffebönder. Samtidigt säkrar vi tillgången på gott kaffe för kommande generationer, säger Lena Rodin.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så sålde restaurangerna

Ökning för hotell- och trafiknära restauranger medan omsättning i personalrestauranger backade rejält under tredje kvartalet enligt siffror från Restaurangindex.

Här öppnar Linnea & Basilika

Historiskt låg skörd av matpotatis

Från Vigårda till Mosebacke

Meriterad köksmästare till Södra Teaterns restaurang.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Trio nominerad till Årets Fast Casual

Kale & Crave, Dogfood och Scandwich är nominerade i kategorin Årets Fast Casual i Fast Food Awards 2019.

Arkiv

Sushikedja öppnar nytt

Dansk juice och asiatiskt till Gallerian

Stora utmaningar med ursprungsmärkning av kött och fisk på restaurang

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

Inspirerat av spanska saluhallar

Matverk Närke 2019 vanns av sBread

"När svinn blir win och botten blir toppen"

Kock och konditor laddar inför Nobelfest

Daniel Roos är Nobelkonditor för femte gången. Han gör middagen tillsammans med Tom Sjöstedt som är Nobelkock för andra året.

Sia glass byter vd

De sätter guldkant på fikastunden

Ett 50-talskafé, ett konditori med franska förtecken och anrikt Stockholmskafé är nominerade i kategorin Årets Coffee Shop.

Crêperie till galleria

Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Hon är ny kommunikationsdirektör hos måltidsleverantören.

Gateau gästar H&M

Fazerägt hantverksbageri öppnar pop up i modekoncernens inredningsbutiker i december.

Fortsatt höga konkurstal inom hotell- och restaurangbranschen

Från Sturehof till Taverna Brillo

Hon byter jobb inom Svenska Brasserier och blir restaurangchef på restaurangen vid Stureplan.

Hotell ingår samarbete med Foodloopz

Så ska Clarion Hotel Stockholm minska matsvinnet.

Hon tar över på Svenskt Kött

Julskinkan fortsatt ohotad på julbordet

Ny vd på Siljans Chark

Matleveranstjänst till Malmö

Här öppnar Sabis nytt

Han är ny hos Altia

Läppja på GW

Här öppnar It´s Pleat

Här är årets bästa matböcker

Nya matkoncept till Täby centrum

Restaurangkedja säger upp personal

Orkla lägger bud på Kotipizza

Götgatsbacken för burgerkedja

Wallmans Group tappar vd

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194