23948sdkhjf

Dansk startup ska utmana restaurangerna

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Efter lyckad expansion i Danmark ska bolaget omfamna Sverige med hemleveranser av växtbaserad mat.

Den Köpenhamnsbaserade startupen Simple Feast grundades 2015 av entreprenörerna Jakob Jønck och Thomas Ambus. I går lanserades tjänsten även i Sverige. Företaget som levererar färdiglagad mat till dörren har nått stor framgång i grannlandet.

Läs också: Ännu en utmanare på nätmatscenen

– Jag kan inte lämna ut exakta siffror men vi har ökat väldigt snabbt i Danmark och har backning av riskkapitalbolag, säger expansionschefen Sam Myers till Fri Köpenskap.

Affärsidén bygger på kreativa matkoncept från växtbaserade ingredienser och levereras i boxar innehållandes tre måltider för antingen tre eller 4-5 personer. Maten kan beställas antingen vegetarisk eller vegansk och tar tio minuter att laga på spisen eller i ugnen.

– Sverige är en väldigt mogen marknad för vår affärsidé eftersom det finns en stor efterfrågan för klimatvänlig och hälsosam mat. Köttkonsumtionen nådde ett trendbrott och minskade för första gången under 2017.

Räckvidden omfattar inledningsvis Storstockholm men planen är att växa till andra storstäder i landet i slutet av året eller början av 2019.

Läs också: Explosionen: Öppnar 104 butiker

– Men vi drar inte gränsen där, vi planerar småningom att växa globalt.

Kedjan blir en konkurrent till restauranger och dagligvarukedjor på nätet. Maten levereras en dag i veckan och lagas enligt kedjan inledningsvis av stjärnkockar i Köpenhamn. Leveranserna sker i helt återvinningsbara boxar.

– Vi börjar så men planen är att öppna kök i Sverige när volymerna vuxit.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Nyhetsbrev

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

Arkiv
1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132