23948sdkhjf

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Under 2017 ökade importen med hela 23,8 procent.

Användningen av parmesan, eller Parmigiano Reggiano som den riktiga italienska ursprungsbeteckningnen heter, ökar i hela världen.

Läs också: Slutspurt om de klassiska ostvarumärkena

Allra mest ökar parmesanen i Sverige. Under 2017 importerade vi 1 434 ton, en ökning med 23,8 procent från 2016 års import på 1 159 ton.

Förra året ökade totalproduktionen i Italien med 5,2 procent till 147 000 ton. Av detta går 38 procent på export medan 62 procent stannar kvar på hemmamarknaden. En italiensk familj äter nämligen i genomsnitt mer än ett kg parmesan i månaden.

Efter Italien är Frankrike (9 800 ton) landet med flest parmesanälskare, tätt följt av Tyskland (9 460 ton), USA (9 075 ton), Storbritannien (6 163 ton) och Kanada (2 380 ton). Det har skett en betydande ökning av exporten till Frankrike, Tyskland, Kanada och Storbritannien, men den allra största tillväxten har alltså skett på den svenska marknaden.

För att täcka behovet på de olika marknaderna tillverkas nu Parmigiano Reggiano också av ekologisk mjölk, av mjölk från vita kor i Modena, röda kor i Reggio samt bruna kor, och dessutom är den även märkt med ”fjällprodukt”, koscher, halal och ”meditation” – för ostarna med extra lång lagring.

– Till skillnad från konkurrenternas ostar tillverkas vår ost uteslutande av naturliga ingredienser av högsta kvalitet. Den är helt i avsaknad av konserveringsmedel och tillsatser och har tillverkats efter samma recept i tusen år, säger direktören för Parmigiano Reggiano-konsortiet, Nicola Bertinelli, i en kommentar..



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyska bron vill bygga restaurangbrygga

Nu återinvigs klassisk saluhall

Nyöppnar efter omfattande renovering med flera restauranger och handel.

Från Sabis till Clarion Hotel Sign

Myllymäkis meny tonsatt av Gessle

Nu introducerar Finnair ett musiksamarbete mellan kocken och artisten för att skapa optimal matupplevelse ombord.

Lanserar svensk ekologisk sriracha

Här öppnar Harrys

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Arkiv

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Prisas för viltmat

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Trio till köpcentrum

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Det här är årets bästa charkuterier

Slowfood på ny nivå

Hantverksbageri till NK Parkaden

En bransch i uppgång

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Ny lunchresturang i Solna

De öppnar restaurang Handelshuset

Välmeriterad duo satsar på fransk bistromat och bakverk i Handelshuset i Saltsjöbaden.

Hjälp oss att utveckla RS Restauranger & Storkök

Delta i vår läsarundersökning.

O´Learys vd kliver av

Efter knappt tre år lämnar Christian Bellander vd-posten. Han får nu styrelsepost i företaget.

En lagledares julbordsfavoriter

På RS Restauranger & Storköks Facebooksida tipsar Svenska Kocklandslagets lagledare Fredrik Andersson om fem julbordsmåsten.

15 koncept till Kungälv

Här är kafé- och restaurangkoncepten som tar plats i Kongahälla Food Hall som öppnar i slutet av mars nästa år.

Urban Deli firar tio år med ny bar

Jobb & Karriär
Han blir ny CFO för Menigo

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Mer vegetariskt på tallriken

Här öppnar gastropub

1

Restauranggalan 2018
Luzette bjuder på årets kroginteriör

Till bords!

Kockduo till Frippes

Dumplingkedja öppnar fjärde restaurangen i år

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16