23948sdkhjf

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Konverteringen till hälsosamma och klimatvänliga alternativ har nu även nått den svenska charkdisken. Efterfrågan på förädlade produkter baserade på kycklingråvara ökar stadigt då konsumenter allt oftare väljer kycklingkorv, kycklingbacon och kycklingpålägg.

För att förse marknaden med högkvalitativa och svenska kycklingcharkprodukter har Kronfågel valt att ingå ett produktionssamarbete med KLS Ugglarps. Samarbetet innebär att Kronfågel ansvarar för produktinnovation, försäljning och marknadsföring medan KLS Ugglarps ansvarar för produktionen.

– Kronfågel ser en tillväxt på över 10 procent inom charksegmentet och allt pekar mot att konsumenttrenden är en beteendeförändring. När vi erbjuder riktigt bra alternativ till de traditionella charkuterierna, blir det mer av en rutin för människor att välja produkter baserade på kycklingråvara, säger Magnus Lagergren, vd Kronfågel AB, i ett pressmeddelande.

– Genom samarbetet med Kronfågel gifter vi ihop Kronfågels innovationshöjd med vår effektiva produktionsprocess, vår långa erfarenhet och hantverk inom chark. Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt i en för oss ny kategori, kommenterar Jonas Tunestål, vd på KLS Ugglarps.

Samarbetet påbörjas i januari 2019.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Nyhetsbrev

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

Arkiv
1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145