23948sdkhjf

Coop anställer kockar till e-handeln

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Efter Foodora och Über Eats. Nu kommer Coops darkstore. Satsningen är startskottet på en större omställning på nätet.

Efter många år av marknadstapp till restaurangerna har dagligvaruhandeln börjat sätta hårt mot hårt i kampen om matkronan. Men satsningarna på nätet har varit få. Nu ska Coop ändra på den utvecklingen. Fem kockar med tio års erfarenhet jobbar nattetid på kedjans e-handelslager i Kungens kurva.

Läs också: Ännu en utmanare på nätmatscenen

Det är väldigt smidigt. Kockarna vet precis hur många order som är beställda när de kommer in. De läser av beställningarna och lagar maten, säger Niklas Zeitlin, operativ chef för Coop online till Fri Köpenskap.

Maten har smygtestats i Coops butiker i ett par månader och släpptes nyligen även på nätet.

Det var i somras som de (Tobiuosushi) kontaktade oss. Nu har vi ett nära samarbete där vi samordnar produktionsytor och leveranser.

I ett första skede erbjuds en mindre meny med bland annat sushi, poké bowls och vegetariskt.

Läs också: Dansk startup ska utmana restaurangerna

Vi smyger i gång så här så får vi se vart det tar vägen framöver, säger Niklas Zeitlin lite kryptiskt.

Han framhåller däremot att det finns stora möjligheter inom restaurangmat på nätet. Färskheten blir unik och produktionskostnaden billigare eftersom logistikkedjan blir snabbare, kortare och mer direkt.

När det gäller färdigmat kan vi däremot bara begränsa oss till kall mat för tillfället eftersom våra bilar är anpassade efter kyla, inte värme, berättar han.

Och det är inte bara färdigmaten som åtnjuter stora fördelar med centrallager. Hela färskvarulinan kan optimeras när det gäller färskhet och minimering av svinn. Eftersom dagligvarukedjan på kvällen vet precis hur många order som är lagda kan råvarubeställningarna göras och varorna finnas på e-handelslagret när personalen kommer tidigt på morgonen.

Det blir en fantastisk kvalitet eftersom man jobbar med snabbare och mer exakta beställningar. Det här låter kanske inte så troligt eftersom jag jobbar på Coops darkstore, men jag kan i princip inte tänka mig att handla mitt kött på något annat ställe än Coop.se längre. Färskheten blir en klass för sig, säger Niklas Zeitlin.

Flera delar av färskvarorna görs i dag i Coops egna darkstore. Tre köttmästare och en fiskansvarig ser till att stycka och paketera färsk kött och fisk. De hjälper dessutom till med manuell ost och chark.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Nyhetsbrev

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

Arkiv
1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.627