23948sdkhjf

Fairtrade fortsatte uppåt under 2017

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Det såldes 81,9 miljarder Fairtrade-märkta produkter – världen över.

Den globala försäljningen av Fairtrade-märkta produkter fortsätter att öka. Under 2017 gick försäljningen upp med nio procent vilket har genererat en Fairtrade-premie på 1,7 miljarder kronor. Totalt såldes det produkter med märkningen för 81,9 miljarder kronor världen över. Det framgår i ett pressmeddelande.

Produktgrupperna kakao och socker tillhör de som ökat extra mycket. I Sverige ligger försäljningen på cirka 3,8 miljarder kronor, en ökning med sex procent från föregående år.

Fairtrade-premien används till att utveckla lokalsamhället socialt och ekonomiskt. Den kan till exempel investeras i utbildning, bostäder, sjukvård eller utvecklandet av ett mer hållbart jordbruk.

Läs också: Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Även om dessa siffror visar en positiv riktning, behövs fler insatser för att skapa hållbara jordbruk med goda arbetsförhållanden i länder med utbredd fattigdom.

– Alla odlare ska kunna leva på sitt hårda arbete. Vi ser hur fallande världsmarknadspriser på råvaror fortsätter att påverka odlare negativt. Vi arbetar för att stärka odlare och ge dem ökat inflytande. Därför måste både utbud och efterfrågan av Fairtrade-märkta varor fortsätta öka. Här spelar både företag och konsumenter en viktig roll för att skapa en positiv förändring i världens handel, säger Cecilia Ceder, nytillträdd vd för Fairtrade Sverige.
Mer om:Fairtrade
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panini släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Trendig salladsbar till Hyllie

Blir fjärde Holy Greens-restaurangen i Malmö.

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Striden om vegoburgarna intensifieras

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Nyhetsbrev

Ny marknadschef för Årets kock

Arkiv

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149