23948sdkhjf

Fairtrade fortsatte uppåt under 2017

Det såldes 81,9 miljarder Fairtrade-märkta produkter – världen över.
Den globala försäljningen av Fairtrade-märkta produkter fortsätter att öka. Under 2017 gick försäljningen upp med nio procent vilket har genererat en Fairtrade-premie på 1,7 miljarder kronor. Totalt såldes det produkter med märkningen för 81,9 miljarder kronor världen över. Det framgår i ett pressmeddelande.

Produktgrupperna kakao och socker tillhör de som ökat extra mycket. I Sverige ligger försäljningen på cirka 3,8 miljarder kronor, en ökning med sex procent från föregående år.

Fairtrade-premien används till att utveckla lokalsamhället socialt och ekonomiskt. Den kan till exempel investeras i utbildning, bostäder, sjukvård eller utvecklandet av ett mer hållbart jordbruk.

Läs också: Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Även om dessa siffror visar en positiv riktning, behövs fler insatser för att skapa hållbara jordbruk med goda arbetsförhållanden i länder med utbredd fattigdom.

– Alla odlare ska kunna leva på sitt hårda arbete. Vi ser hur fallande världsmarknadspriser på råvaror fortsätter att påverka odlare negativt. Vi arbetar för att stärka odlare och ge dem ökat inflytande. Därför måste både utbud och efterfrågan av Fairtrade-märkta varor fortsätta öka. Här spelar både företag och konsumenter en viktig roll för att skapa en positiv förändring i världens handel, säger Cecilia Ceder, nytillträdd vd för Fairtrade Sverige.
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.218