23948sdkhjf

Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet

| Av Andréas Göransson | Tipsa redaktionen

Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Torsdag den 8 november, medverkade Stefan Calrell, försäljningsdirektör offentlig marknad hos Martin & Servera, i tv-programmet Maträddarna som gett sig ut på en resa för att stoppa matsvinnet.

I programmet diskuterades hur vi kan använda köttet från hönor som tidigare varit värphöns. Paul Svensson tillagade en burgare på hönsfärs. Stefan Calrell fick smaka och komma med synpunkter på produkten vad gäller smak och utseende, men också om produktens kommersiella möjligheter.

– Vi vill göra något åt att många gamla värphöns idag slaktas utan att köttet används. Efter programmet har vi på Martin & Servera inlett ett samarbete med Kronfågel i syfte att ta fram en produkt på hönsfärs för offentlig marknad, säger Stefan Calrell i ett pressmeddelande.

Nu finns en testprodukt i form av en hönsfärsburgare som provsmakades i veckan. Den har stor potential, men det är en bit kvar för att landa projektet i en färdig produktlansering. Det krävs mer tester, kalkylering, paketering och marknadsföring. Målet är att produkten ska finnas för försäljning någon gång under våren.

– Med ekologisk hönsfärsburgare kan vi möta det offentliga kökets höga ambitioner om att minska både matsvinn och öka andelen ekologiskt. Vi tycker det här är ett fantastiskt roligt samarbete med goda förutsättningar att lyckas, säger Charlotte Rosta, Brand Manager på Kronfågel.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hit kommer Bastard Burgers och asiatiska koncept

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Nyhetsbrev

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Arkiv

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

De ska testa pant på take away-förpackningar

McDonald's sparkar sin vd – kärleksaffär bröt mot reglerna

1

Lista: Sveriges största ölbryggerier

Oppigårds bryggeri i Hedemora är landets största mikrobryggeri.

Restaurangerna fortsätter ta andelar från dagligvaruhandeln

Då öppnar Max på Kungsholmen

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

McDonald's tillbaka i Skellefteå efter tolv år

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Världens första ölflaska i papper

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149