23948sdkhjf

Myllymäkis meny tonsatt av Gessle

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nu introducerar Finnair ett musiksamarbete mellan kocken och artisten för att skapa optimal matupplevelse ombord.

Sedan 1 år tillbaka är Tommy Myllymäki Finnairs signaturkock och nu introducerar flygbolaget Hear the Taste i Sverige som är ett musiksamarbete med Roxette och Tommy Myllymäki.

Tanken är att musiken ska dämpa det brummande flygplansljudet som gör att exempelvis söta och salta smaker försvagas, medan umami och bittra smaker förstärks.

Ljudbilden är baserad på Roxettes superhit The Look och därtill har Per Gessle låtit sig inspireras den helt nya menyn som kocken plockat fram för Finnairs business class. Denna upplevelse kommer att vara tillgänglig för alla business class-resenärer på våra långdistansrutter från Helsingfors fram till i februari nästa år.

– Hear the Taste är ett väldigt roligt och intressant projekt. Viktigast för mig som kock är givetvis att maten jag tillagar är välsmakande. Men den måste även se bra ut på tallriken, då ögat är vårt mest dominerande sinne. Genom att addera musik och hörsel på det lägger Finnair på ytterligare ett lager för att förhöja matupplevelsen och tilltala ännu fler sinnen hos sina resenärer, säger Tommy Myllymäki i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så sålde restaurangerna

Ökning för hotell- och trafiknära restauranger medan omsättning i personalrestauranger backade rejält under tredje kvartalet enligt siffror från Restaurangindex.

Här öppnar Linnea & Basilika

Historiskt låg skörd av matpotatis

Från Vigårda till Mosebacke

Meriterad köksmästare till Södra Teaterns restaurang.

Guldregn över de svenska lagen

Kocklandslaget och ytterligare två lag kommer hem med seger i Culinary World Cup.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Trio nominerad till Årets Fast Casual

Kale & Crave, Dogfood och Scandwich är nominerade i kategorin Årets Fast Casual i Fast Food Awards 2019.

Arkiv

Sushikedja öppnar nytt

Dansk juice och asiatiskt till Gallerian

Stora utmaningar med ursprungsmärkning av kött och fisk på restaurang

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

Inspirerat av spanska saluhallar

Matverk Närke 2019 vanns av sBread

"När svinn blir win och botten blir toppen"

Kock och konditor laddar inför Nobelfest

Daniel Roos är Nobelkonditor för femte gången. Han gör middagen tillsammans med Tom Sjöstedt som är Nobelkock för andra året.

Sia glass byter vd

De sätter guldkant på fikastunden

Ett 50-talskafé, ett konditori med franska förtecken och anrikt Stockholmskafé är nominerade i kategorin Årets Coffee Shop.

Crêperie till galleria

Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Hon är ny kommunikationsdirektör hos måltidsleverantören.

Gateau gästar H&M

Fazerägt hantverksbageri öppnar pop up i modekoncernens inredningsbutiker i december.

Fortsatt höga konkurstal inom hotell- och restaurangbranschen

Från Sturehof till Taverna Brillo

Hon byter jobb inom Svenska Brasserier och blir restaurangchef på restaurangen vid Stureplan.

Hotell ingår samarbete med Foodloopz

Så ska Clarion Hotel Stockholm minska matsvinnet.

Hon tar över på Svenskt Kött

Julskinkan fortsatt ohotad på julbordet

Ny vd på Siljans Chark

Matleveranstjänst till Malmö

Här öppnar Sabis nytt

Han är ny hos Altia

Läppja på GW

Här öppnar It´s Pleat

Här är årets bästa matböcker

Nya matkoncept till Täby centrum

Restaurangkedja säger upp personal

Orkla lägger bud på Kotipizza

Götgatsbacken för burgerkedja

Wallmans Group tappar vd

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191