23948sdkhjf

Petite Sabis ny matsatsning

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

”Framfickan” ska locka med färdigmat och servering i köpcentret.

Sabis Fältöversten är en av Sveriges mest prisbelönta dagligvarubutiker. Läget i köpcentret Fältöversten i rika Stockholmstadselen Östermalm är dessutom perfekt för att driva en premiumbutik.

Läs också: Stoppar en miljon sugrör - för miljön

Nu ökar butiken satsningen på färdigmat i nya ”framfickan” Petite Sabis.

Hemköpsbutiken Sabis Fältöversten vilar inte på lagrarna. Nu storsatsar butiken på en ”take away deli” i köpcentret utanför butiken, med det fyndiga namnet Petite Sabis.

– Vi har 4 500 kunder i butiken varje dag, men vi vill nå fler av de 25 000 som kommer till hela köpcentret dagligen, säger butikschefen Krister Skeppler.

– Det kanske kannibaliserar lite på vår egen försäljning, men vi fångar upp fler kunder.

Läs också: Här öppnar Sabis nytt

Utrymmet utanför butiken, som än så länge är omgärdat av en plankvägg, har tidigare använts för en satsning på en finare restaurang. Sabis är ju till stor del en restaurangkedja. Men nu blir det istället ett försök att utnyttja branschglidningen och det kraftigt ökande suget efter färdig mat och lätta, snabba måltidslösningar.

– Vi har gjort kundundersökningar som visar vad våra kunder efterfrågar, säger Krister Skeppler.

Det smakfullt inredda deli-kafét, som ska leda tankarna till ett orangeri, kommer att ha 25 sittplatser, och erbjuda allt från varmmatsbuffé till smoothies. Färdiga maträtter, både kompletta och i delar för den som vill laga till dem hemma, kommer också att finnas, liksom ett enkelt vinsortiment.

– Vi vill ha ett levande sortiment och kommer att försöka följa säsongerna, berättar matutvecklingschefen Daniel Duse.

Läs också: Dole säljer i Sverige och Finland

Vid de öppna entréerna kommer det att vara blomsterförsäljning.

Både Krister Skeppler och Daniel Duse är övertygade om att satsningen är riktig. I dag är lunchutbudet i Fältöversten begränsat. Här finns McDonald's, en sushi och ett antal kaféer,.

– Med utbudet här vill vi träffa så många behov som möjligt, säger Daniel Duse.

Exakt hur utbudet ska se ut är inte spikat.

Läs också: Ny lunchresturang i Solna

– Vi vill ha ett levande sortiment, och kommer de närmaste månaderna vara väldigt uppmärksamma på vad kunderna efterfrågar.

En viktig aspekt är hållbarhet och minskat matsvinn. Merförsäljning av färdigmat ger lägre svinn.

– Vi vill ta vara på så mycket som möjligt. Vi har sänkt vårt svinn i butiken med 30 procent, men det finns mer att göra, säger Krister Skeppler.

Betalningen kommer att ske i självutcheckningskassor.

– Vi kommer att ha en bemannad kassa vid den kylda smörgåsdisken. Det måste vi har för att kunna servera vin.

I mitten av nästa vecka rivs planket i Fältöversten, och på torsdag den 31 öppnar Petite Sabis.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – och en fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nyhetsbrev

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Arkiv

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Rökt och grillat på krogveteranernas nya restaurang

Stjärnkrögare flyttar in i toppen på nytt landmärke

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Årets kock-vinnare startar eget med nytt koncept

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Foodstock – Ekstedts nya gastronomifestival

Fjäderholmarna blir matmecka under två sommardagar.

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134