23948sdkhjf

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Utställning om framtidens mat på Spritmuseum.

Fantasierna om matproduktion i provrör, havsdjupet och rymden hör framtiden till. Redan i tankarna 1950 såväl som i dag. Utställningen om framtidens mat och dryck visas på Spritmuseum i Stockholm.

En av samarbetsparterna är Coop som fick frågan att sponsra utställningen.

– Spritmuseum kontaktade ett antal aktörer för sponsring men vi ville något mer, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop Sverige.

– Vi är ett matföretag och det här är en utställning om mat, är den enkla anledningen till att vi ville bidra.

Konstnären Arthur Raudebaug ritade 1962  serien ”Closer than we think” i The Harald Tribune, framsprunget ur den annalkande matbristen efter andra världskriget. Han föreställde sig en framtid med odlingsrör med grödor i rymden, näringsrika svampar drivs fram i kolvar i havsdjupet och gigantiska tomater odlas i laboratorier. Kött odlades i växthus. Allt kusligt nära där vi är i dag.

2019 spanar man på ett liknande sätt framåt och ser att kosten bör innehålla mer grönt och att alla delar av både växter och djur ska tas tillvara, men framför allt att man inte odlar mer än nödvändigt. Det är bråttom att rädda klimatet.

Ett proteinskifte är på gång och man ser att snart har köttet passerat sitt bäst-före-datum till förmån för vegetarisk kost. Lösningen är baljväxter, frön, tång, alger och nötter. Nyckelordet är varierat.

2 miljoner människor på jorden har insekter som en del av kosten. Hos oss i Sverige är det ännu inte tillåtet som människoföda medan både Norge och Finland serverar insekter som proteinkälla.

Precisionsodling, med rätt mängd vatten och gödsel för varje planta, blir verklighet när bonden får tillgång till drönare. Tekniken tedde sig som science-fiction nyligen men finns nu.

Matsvinnet är redan på tapeten och vi bör lukta på maten innan vi slänger den. Inte många vet att en avokado i soporna betyder att 200 liter vatten slösats bort.

Ett framtidsscenario: Det är 2050. Hårda restriktoner råder för djuruppfödning och köttpriset styrs av klimatbelastningen. Fläsk är nästan helt borta från köttdiskarna och att slänga mat är otänkbart.
Ny forskning har lett till att matavfall omvandlas till nya livsmedel.

Hur ska vi då äta i framtiden? Diet blir mer som en religion men det är svårt att veta hur man ska välja. Kanske det blir den skräddarsydd med hjälp av blodanalys.

Forskningen visar att bakterierna i tarmen påverkar inte bara den fysiska hälsan utan också den mentala. Vi matar tarmen med bra produkter och hantverksmässigt tillverkade drycker. Kanske ersätter de alkohol.

Framtidens mat och dryck

B Utställning: Spritmuseum i Stockholm.

B Utställningsproducent: Anna-Karin Svanberg.

B Innehåll: Spritmuseum med input av experter.

I dag kommer 15 procent av världens växthusgaser från djuruppfödning. 50 procent av grödorna som odlas går till foder. För att rädda jorden måste köttkonsumtionen minska och en lösning är att äta vegetarisk köttersättning  men också odlat kött.


Sedan 1990 har köttkonsumtionen ökat med 40 procent men 2017 bröts trenden med en minskning på 2,6 procent. Enligt jordbruksverket har det utländska köttet fått stryka på foten.

Redan 1974 grundade Coop KF:s provkök matpyramiden för att vägleda konsumenten till bra val och för 1,5 år sedan kom den i ny tappning – matomern.

– Vi ville knyta ihop säcken, från kostpyramiden till matometern, så tillsammans med Konsumetföreningen Stockholm beslutade vi att bidra till utställningen. Vi har ju ett konsumentupplysningsuppdrag i våra stadgar, säger Björn Larsson.

Hur fungerar Coops Mato-meter?

– Vi har en panel om 1 000 personer som varje dag mappar sina matvanor i ett digitalt formulär. Panelen är statistiskt utvald ur medlemspanelen. Detta gör man varje dag. Det går att se trender och göra analyser med data från 500 000 måltider och
90 000 intervjuer med kunder, säger Björn Larsson.

Spårad fläskkotlett.

I morgondagens butik vill vi ha full koll på vad maten innehåller och vart den kommer ifrån.

Vi ska kunna gå baklänges från hyllan till lastbilen, grossisten, producenten och bonden med hjälp av block chain-teknik.

Men Svenskarnas förändring mot grönare tillvaro går inte tillräckligt fort. Det snabbaste och enklaste sättet just nu som Björn Larsson ser är att visa kunden alternativ.

– Kunden behöver hjälp att hitta vegetariska och hållbara recept som inte tar mera än en kvart att laga. Det är viktigt att recepten är prisvärda – vår strategi är ”Fyra för åttio” det vill säga en familjemåltid om fyra personer för högst 80 kronor.

Hur ska Coop styra åt ett hållbart samhälle?

– Vi har ett direktiv från KF att hållbarhet ska påverka alla affärsbeslut. Där är vi inte i dag, men  ambitionen är stor, säger Björn Larsson.

Mer om: utställning
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nets testar swishmodul i restaurangmiljö

Pappersmuggar mest miljövänliga enligt livscykelanalys

Porslinskopp måste användas minst 350 gånger för att ge mindre koldioxidavtryck.

Jobb & Karriär
Två nya driftschefer på Sabis

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Tävling
De slåss om titeln Årets konditor 2019

McDonald's äger inte sitt avfall

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Marcus Ekman tillbaka hos Pontus

Stjärnkrögaren även aktuell med ny gotländsk krog.

Arkiv

Paul Svenssons senaste svinnprojekt – ihop med Coop

Sallader och sushi till Kungsholmens nya knutpunkt

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Jamie Olivers Gatwick-restauranger räddas

Tennstopet får bakficka med nytt koncept

Ny vd hämtad från Grand Central.

Framgång för Poppels crowdfunding

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Big Mac – i sommar även med bacon

Tävling
En kvinna kvar i Årets kock-racet

Här är de åtta finalisterna.

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Ny snabbmatskedja född – satsar på latinamerikanskt

Panamigas erbjuder bilresenärer alternativ till ”slentrianmässiga hamburgaren”.

Fazer säljer restaurangverksamheten

1000 restauranger säljs till multinationell jätte.

Klassiska Four Seasons stänger för gott

Skippar svart plast i restauranger

Med pizzabotten på väg mot toppen

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

Jobb & Karriär
Han ska styra media på Max

Absolut med återvunnet glas

Beyond Burger får produktion i Europa

Jobb & Karriär
Världsmästare tar över i stadshuset

De vill få svenskarna att äta finskt kött

Butikskonsult köper restaurangspecialist

Jobb & Karriär
Spendrups tar marknadschef från Paulig

Coca-Cola blir energidryck

Kändiskocken i rätten – nekar till att ha tafsat

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137