23948sdkhjf

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Dryckesjätten trycker på knappen i dag.

Coca-Cola ändrar formen på burken för majoriteten av sina varumärken i Sverige. Mer och Monster förblir intakta men Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bon Aqua får en mer avlång form. Totalt omfattar greppet fyra varumärken och 21 olika läsk- och vattensorter.

Läs också: Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

– Det rör sig om en investering på flera miljoner euro. Vår största satsning i Sverige sedan vi lanserade vår 500 milliliters petflaskor. Den nya sleekmodellen har en mer premiumkänsla och kommer bli mer synlig, säger marknadschefen för Coca-Cola European Partners, Samantha Walker till Fri Köpenskap.

Burkar motsvarar 25 procent av företagets svenska försäljning och bidrar med ungefär tre miljarder kronor till den svenska marknaden årligen. Det nya utseendet beräknas öka intäkterna med omkring 100 miljoner kronor per år genom möjligheten att attrahera nya köpare och konsumtionstillfällen. En av orsakerna är att avlånga burkar kräver mindre material då den största mängden metall används i botten och toppen. Dessutom visar marknadstester att den nya designen helt enkelt säljer bättre.

– Trenden har ganska länge gått mot avlånga burkar Det är en snygg design med skönt grepp som också passar bättre i hyllan, säger Samantha Walker.

Dessutom, menar hon, är burkarna bättre positionerade för framtidens miljömedvetna konsumenter.

Läs också: Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

– Många, särskilt yngre, väljer av miljöskäl hellre burkar framför plastflaskor. Man vill dra ned på plasten helt enkelt och vi vill alltid kunna erbjuda alternativ.

Med de nya burkarna släpper Coca-Cola också nya multiförpackningar i kartong. Sexpacket och tiopacket blir kvar men 24-plattan ändras till 20-pack och ett nytt fyrpack introduceras.

De nya burkarna har producerats sedan januari men i dag, måndag, rullas de första ut till butikerna. Samantha Walker tror att bytet kommer att gå snabbt.

– Det beror förstås på åtgången i de enskilda butikerna men det borde inte dröja mer än några få veckor. Burkar tenderar att sälja ganska snabbt.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här finns landets bästa pizzerior

Efter stängningarna – Sushirullen med nytt franchisekoncept

Korvkedja expanderar med franchise

Gourmetkorv kliver för första gången utanför Göteborg.

Nya Carnegiebryggeriet bygger ny anläggning

Midan bland nytillskotten i Kista Galleria

EM-silver för Svenska konditorlandslaget

Nyhetsbrev

Arnold's – nu även med lunchservering

Arkiv

Nystartad krog som brinner för öl

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Modemärke lanserar eget vin

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

Grillkedjan växer med nya restauranger

Mangal BBQ till Vällingby centrum i april.

”Pucken” fyller 20 år

Eldrivna kylfordon för urban transport av livsmedel

Nu kommer det "omöjliga" fläsket

Cirkusfråga i ansökan till ny Pinchos

Första sushikedjan med enbart hållbar fisk

Kaffekedja lanserar återanvändbara kaffemuggar

Tv-serie om relation mellan matälskare

Havsmat i street food-anda hos Fiskbar 17

Stopp för vinbox som handväska

Hon är ny operativ chef för Brasserigruppen

Nytt snabbmatskoncept med ägg i alla rätter

Espresso House-grundaren tänker gå globalt direkt med sin nya satsning.

Storproducent av alkoholfria viner byter namn

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Uber Eats i samarbete med saluhall och Icabutik

Anrikt bryggeri byter profil och expanderar

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Åre får ännu en krog

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Här har Wayne's Coffee invigt nytt kafé

2

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094