23948sdkhjf

Fotbollskrogen som inte vill se ut som en sportbar

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Inredning i blå toner på Tobias Hyséns nyöppnade restaurang.

Det är ingen slump att inredningen går i blå toner på den nyöppnade kvartersrestaurangen Olivedal. Namnet är en hyllning till Café Olivedal där fotbollslaget IFK Göteborg grundades 1904. Fotbollsproffset Tobias Hysén äger restaurangen tillsammans med fem vänner, alla hängivna Blåvitt-fans.

– Vi är inte en sportbar utan en restaurang där man kan se på sport, men också en plats där det bara är trevligt att träffas, äta, dricka och hänga, har Tobias Hysén förklarat.

I stället för den vanliga sportbarsmenyn så erbjuder Olivedal västkustinspirerad husmanskost.

– Uppdragsgivarna var väldigt tydliga med att det inte skulle kännas som ännu en sportbar. Därför ritade vi bland annat in dolda tv-apparater bakom en panelvägg, så att du själv kan välja hur du vill spendera din kväll, säger Linda S Österbom, inredare och vd på Studio A3 som designat lokalen.

Inredarna har blandat lite rustikare, industriella material såsom rökt ek, mässing, koppar, ribbat glas och svart metall med lite mer sofistikerade detaljer som de panelklädda väggarna och de tygklädda soffbåsen. I det separata rummet ”Logen”, sitter en tapet från Rebel Walls i taket som föreställer en muralmålning föreställande änglar. Golvet är täckt av heltäckningsmatta och sammetsdraperier längs med alla väggar döljer en stor tv-skärm. I entrén och runt baren ligger hexagonformade klinkers som en subtil referens till fotbollen. 

Alla som i baren visar upp ett årskort eller ett aktuellt medlemskort i IFK Göteborg eller supporterklubben Änglarna får 15 procent rabatt på fredagar och lördagar efter klockan 21. 

Mer om: Olivedal
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Nyhetsbrev

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Arkiv

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.086