23948sdkhjf

Fotbollskrogen som inte vill se ut som en sportbar

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Inredning i blå toner på Tobias Hyséns nyöppnade restaurang.

Det är ingen slump att inredningen går i blå toner på den nyöppnade kvartersrestaurangen Olivedal. Namnet är en hyllning till Café Olivedal där fotbollslaget IFK Göteborg grundades 1904. Fotbollsproffset Tobias Hysén äger restaurangen tillsammans med fem vänner, alla hängivna Blåvitt-fans.

– Vi är inte en sportbar utan en restaurang där man kan se på sport, men också en plats där det bara är trevligt att träffas, äta, dricka och hänga, har Tobias Hysén förklarat.

I stället för den vanliga sportbarsmenyn så erbjuder Olivedal västkustinspirerad husmanskost.

– Uppdragsgivarna var väldigt tydliga med att det inte skulle kännas som ännu en sportbar. Därför ritade vi bland annat in dolda tv-apparater bakom en panelvägg, så att du själv kan välja hur du vill spendera din kväll, säger Linda S Österbom, inredare och vd på Studio A3 som designat lokalen.

Inredarna har blandat lite rustikare, industriella material såsom rökt ek, mässing, koppar, ribbat glas och svart metall med lite mer sofistikerade detaljer som de panelklädda väggarna och de tygklädda soffbåsen. I det separata rummet ”Logen”, sitter en tapet från Rebel Walls i taket som föreställer en muralmålning föreställande änglar. Golvet är täckt av heltäckningsmatta och sammetsdraperier längs med alla väggar döljer en stor tv-skärm. I entrén och runt baren ligger hexagonformade klinkers som en subtil referens till fotbollen. 

Alla som i baren visar upp ett årskort eller ett aktuellt medlemskort i IFK Göteborg eller supporterklubben Änglarna får 15 procent rabatt på fredagar och lördagar efter klockan 21. 

Mer om: Olivedal
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Arla mixar butik och restaurang i saluhall

Nyhetsbrev

Sayan Isakssons nya restaurang har fått ett namn

I januari öppnar thailändska restaurangen Isaan på Berns.

Arkiv

Hit kommer Bastard Burgers och asiatiska koncept

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

De ska testa pant på take away-förpackningar

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175