23948sdkhjf

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Cider- och ölbryggaren Kopparbergs tar steget till två nya produktkategorier. I dagarna lanseras en smaksatt gin och tidigare i år började bolaget sälja ett smaksatt vatten med alkohol.

Läs också: Framgång i Storbritannien för Kopparbergs trots stängda pubar

– Vi vill självklart nå fler konsumenter med våra produkter och i botten ligger att vi vill stärka Kopparbergs varumärke, säger vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

Kopparbergs lanserar i dagarna sin egen gin i Storbritannien. Kopparberg Premium Gin är en så kallad "pink gin" med smaken jordgubb/lime som initialt kommer att finnas på över 700 pubar hos brittiska puboperatören Greene King. Senare under maj kommer ginen även att säljas hos utvalda detaljhandlare i Storbritannien.

– Den traditionella ginen hade en slumrande tillvaro i Storbritannien där det nästan bara var äldre människor på landsbygden som drack. Men nu har 'pink gin' blivit en succé där framför allt Gordons gin tog kommandot och var bland de första. 'Pink gin' närmar sig oss i smaken och då är det naturligt för oss att vara med. Vi tar våra ciderbaser och smaksätter ginen med, säger Peter Bronsman.

Några planer på att bredda till fler pubar?

– Det vill vi självfallet. Men 700 är mycket som ett första steg. Normalt när vi går in provar vi på 50 eller 100 pubar, säger Peter Bronsman.

När Kopparbergs smaksätter ginen utgår bolaget från de cidersmaker som redan
säljs. Enligt vd:n är redan en andra smak i pipeline – mixed fruit. Och om konsumenterna tycker om produkterna ligger en lansering på andra europeiska
marknader så som Spanien och Grekland i korten.

Läs också: Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

Tidigare i år lanserade Kopparbergs Balans i två smaker, ett smaksatt vatten
med en alkoholhalt på 4 procent utan färgämnen och utan socker.

– Det här är jättestort i USA. Alla de stora som Smirnoff och Diageo har den här typen av produkt på den amerikanska marknaden och det har blivit en supersuccé där. Jag är helt säker på att segmentet kommer till Europa, men det kommer att ta ett till två år, och nu är vi redan först på marknaden, säger Peter Bronsman.

Balans har hittills lanserats hos ett antal butikskedjor i Storbritannien, "några tusen” butiker enligt vd:n.

Några planer för Balans utanför Storbritannien?
– Än är det lite för tidigt att ta ut den i övriga Europa. Vi kommer att hålla oss på den på den brittiska marknaden ett tag, säger Peter Bronsman.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.203