23948sdkhjf

Kopparbergs i två nya produktkategorier

| Av Mats Torgander / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Cider- och ölbryggaren Kopparbergs tar steget till två nya produktkategorier. I dagarna lanseras en smaksatt gin och tidigare i år började bolaget sälja ett smaksatt vatten med alkohol.

Läs också: Framgång för Kopparbergs gin

– Vi vill självklart nå fler konsumenter med våra produkter och i botten ligger att vi vill stärka Kopparbergs varumärke, säger vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

Kopparbergs lanserar i dagarna sin egen gin i Storbritannien. Kopparberg Premium Gin är en så kallad "pink gin" med smaken jordgubb/lime som initialt kommer att finnas på över 700 pubar hos brittiska puboperatören Greene King. Senare under maj kommer ginen även att säljas hos utvalda detaljhandlare i Storbritannien.

– Den traditionella ginen hade en slumrande tillvaro i Storbritannien där det nästan bara var äldre människor på landsbygden som drack. Men nu har 'pink gin' blivit en succé där framför allt Gordons gin tog kommandot och var bland de första. 'Pink gin' närmar sig oss i smaken och då är det naturligt för oss att vara med. Vi tar våra ciderbaser och smaksätter ginen med, säger Peter Bronsman.

Några planer på att bredda till fler pubar?

– Det vill vi självfallet. Men 700 är mycket som ett första steg. Normalt när vi går in provar vi på 50 eller 100 pubar, säger Peter Bronsman.

När Kopparbergs smaksätter ginen utgår bolaget från de cidersmaker som redan
säljs. Enligt vd:n är redan en andra smak i pipeline – mixed fruit. Och om konsumenterna tycker om produkterna ligger en lansering på andra europeiska
marknader så som Spanien och Grekland i korten.

Läs också: AR ska halvera upplärningstid hos Kopparbergs

Tidigare i år lanserade Kopparbergs Balans i två smaker, ett smaksatt vatten
med en alkoholhalt på 4 procent utan färgämnen och utan socker.

– Det här är jättestort i USA. Alla de stora som Smirnoff och Diageo har den här typen av produkt på den amerikanska marknaden och det har blivit en supersuccé där. Jag är helt säker på att segmentet kommer till Europa, men det kommer att ta ett till två år, och nu är vi redan först på marknaden, säger Peter Bronsman.

Balans har hittills lanserats hos ett antal butikskedjor i Storbritannien, "några tusen” butiker enligt vd:n.

Några planer för Balans utanför Storbritannien?
– Än är det lite för tidigt att ta ut den i övriga Europa. Vi kommer att hålla oss på den på den brittiska marknaden ett tag, säger Peter Bronsman.

Mer om: Kopparbergs
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Hållbarhetsprofilen Paul Svensson nu även hedersdoktor

Espresso House till butikshyllorna

Axfood Snabbgross vill växa i Linköping

Upp till bevis för Myllymäki – Aira invigs i mars

Ambitionen är att skapa en restaurang i världsklass i det nybyggda huset på Biskopsudden.

Tennstopet återuppstår i april – med systerkrog

Nyhetsbrev

Snabbpastakedja letar franchisetagare

Arkiv

Här finns landets bästa pizzerior

Efter stängningarna – Sushirullen med nytt franchisekoncept

Korvkedja expanderar med franchise

Gourmetkorv kliver för första gången utanför Göteborg.

Nya Carnegiebryggeriet bygger ny anläggning

Midan bland nytillskotten i Kista Galleria

EM-silver för Svenska konditorlandslaget

Arnold's – nu även med lunchservering

Nystartad krog som brinner för öl

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Modemärke lanserar eget vin

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

Grillkedjan växer med nya restauranger

Mangal BBQ till Vällingby centrum i april.

”Pucken” fyller 20 år

Eldrivna kylfordon för urban transport av livsmedel

Nu kommer det "omöjliga" fläsket

Cirkusfråga i ansökan till ny Pinchos

Första sushikedjan med enbart hållbar fisk

Kaffekedja lanserar återanvändbara kaffemuggar

Storproducent av alkoholfria viner byter namn

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Uber Eats i samarbete med saluhall och Icabutik

Anrikt bryggeri byter profil och expanderar

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Åre får ännu en krog

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Här har Wayne's Coffee invigt nytt kafé

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11