23948sdkhjf

Kopparbergs i två nya produktkategorier

| Av Mats Torgander / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Cider- och ölbryggaren Kopparbergs tar steget till två nya produktkategorier. I dagarna lanseras en smaksatt gin och tidigare i år började bolaget sälja ett smaksatt vatten med alkohol.

Läs också: Zeunerts varslar personal – produktionen står stilla

– Vi vill självklart nå fler konsumenter med våra produkter och i botten ligger att vi vill stärka Kopparbergs varumärke, säger vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

Kopparbergs lanserar i dagarna sin egen gin i Storbritannien. Kopparberg Premium Gin är en så kallad "pink gin" med smaken jordgubb/lime som initialt kommer att finnas på över 700 pubar hos brittiska puboperatören Greene King. Senare under maj kommer ginen även att säljas hos utvalda detaljhandlare i Storbritannien.

– Den traditionella ginen hade en slumrande tillvaro i Storbritannien där det nästan bara var äldre människor på landsbygden som drack. Men nu har 'pink gin' blivit en succé där framför allt Gordons gin tog kommandot och var bland de första. 'Pink gin' närmar sig oss i smaken och då är det naturligt för oss att vara med. Vi tar våra ciderbaser och smaksätter ginen med, säger Peter Bronsman.

Några planer på att bredda till fler pubar?

– Det vill vi självfallet. Men 700 är mycket som ett första steg. Normalt när vi går in provar vi på 50 eller 100 pubar, säger Peter Bronsman.

När Kopparbergs smaksätter ginen utgår bolaget från de cidersmaker som redan
säljs. Enligt vd:n är redan en andra smak i pipeline – mixed fruit. Och om konsumenterna tycker om produkterna ligger en lansering på andra europeiska
marknader så som Spanien och Grekland i korten.

Läs också: Kopparbergs vd: Zeunerts julmust ohotad

Tidigare i år lanserade Kopparbergs Balans i två smaker, ett smaksatt vatten
med en alkoholhalt på 4 procent utan färgämnen och utan socker.

– Det här är jättestort i USA. Alla de stora som Smirnoff och Diageo har den här typen av produkt på den amerikanska marknaden och det har blivit en supersuccé där. Jag är helt säker på att segmentet kommer till Europa, men det kommer att ta ett till två år, och nu är vi redan först på marknaden, säger Peter Bronsman.

Balans har hittills lanserats hos ett antal butikskedjor i Storbritannien, "några tusen” butiker enligt vd:n.

Några planer för Balans utanför Storbritannien?
– Än är det lite för tidigt att ta ut den i övriga Europa. Vi kommer att hålla oss på den på den brittiska marknaden ett tag, säger Peter Bronsman.

Mer om: Kopparbergs
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klassiskt konditori ersätts av indisk restaurang

Max förstärker ledningen

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

50 maltsorter i ny hembryggningsbutik

Han vann titeln Årets Ekokock

Hon är Sveriges bästa kvinnliga sommelier

Nyhetsbrev

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Arkiv

Årets kock 2019 bytte silver mot guld

Martin Moses svensk mästare i professionell matlagning.

Utredning om skatt på engångsartiklar

Hungrig läggs ned

Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

Öppningsdatum för Östermalms saluhall – renoverad för en miljard

Öppnar igen i januari två år försenad.

Mr Cake är årets företagare i bageribranschen

Mathias Dahlgren tolkar Söders snabbmatspärlor

Stjärnkocken öppnar pop up under matfestival i Teatern.

Atria lanserar vegetariskt varumärke

Naturlig matupplevelse i slottsmiljö

Kändiskockarnas hållbara restaurang har öppnat

Korv och potatis i centrum för Årets kock-finalisterna

De lanserar svensk pizzaskinka

Inget Krubb i sjöstan

Bohuslänsk vinst i Food Truck-SM

Foodoras cykelbud utvidgar strejken i Norge

Här ska O'Learys relansera sitt koncept

Löfbergs har halverat sin klimatpåverkan

Hungrig.se kan försvinna – fyra månader efter uppköpet

Kopparbergs vd: Zeunerts julmust ohotad

Street food intar Kungsträdgården

Färre krogkonkurser när fler semestrar hemma

Mackmyra minskar förlusten

Minskad efterfrågan på Absolut

”Restauranger och livsmedelsbutiker måste få äga sitt matavfall”

Usine-gänget startar Bistro Bibblan

KFC och Beyond Meat lagar vegetarisk kyckling

Räddat "svinnkaffe" blir till ny vild blandning

Enkla åtgärder minskar take away-skräp

Punk Royale tar över klassisk kvarterskrog

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118