23948sdkhjf

Kopparbergs i två nya produktkategorier

| Av Mats Torgander / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Cider- och ölbryggaren Kopparbergs tar steget till två nya produktkategorier. I dagarna lanseras en smaksatt gin och tidigare i år började bolaget sälja ett smaksatt vatten med alkohol.

Läs också: Kopparbergs gjorde vinst

– Vi vill självklart nå fler konsumenter med våra produkter och i botten ligger att vi vill stärka Kopparbergs varumärke, säger vd Peter Bronsman till Nyhetsbyrån Direkt.

Kopparbergs lanserar i dagarna sin egen gin i Storbritannien. Kopparberg Premium Gin är en så kallad "pink gin" med smaken jordgubb/lime som initialt kommer att finnas på över 700 pubar hos brittiska puboperatören Greene King. Senare under maj kommer ginen även att säljas hos utvalda detaljhandlare i Storbritannien.

– Den traditionella ginen hade en slumrande tillvaro i Storbritannien där det nästan bara var äldre människor på landsbygden som drack. Men nu har 'pink gin' blivit en succé där framför allt Gordons gin tog kommandot och var bland de första. 'Pink gin' närmar sig oss i smaken och då är det naturligt för oss att vara med. Vi tar våra ciderbaser och smaksätter ginen med, säger Peter Bronsman.

Några planer på att bredda till fler pubar?

– Det vill vi självfallet. Men 700 är mycket som ett första steg. Normalt när vi går in provar vi på 50 eller 100 pubar, säger Peter Bronsman.

När Kopparbergs smaksätter ginen utgår bolaget från de cidersmaker som redan
säljs. Enligt vd:n är redan en andra smak i pipeline – mixed fruit. Och om konsumenterna tycker om produkterna ligger en lansering på andra europeiska
marknader så som Spanien och Grekland i korten.

Läs också: Kopparbergs backar

Tidigare i år lanserade Kopparbergs Balans i två smaker, ett smaksatt vatten
med en alkoholhalt på 4 procent utan färgämnen och utan socker.

– Det här är jättestort i USA. Alla de stora som Smirnoff och Diageo har den här typen av produkt på den amerikanska marknaden och det har blivit en supersuccé där. Jag är helt säker på att segmentet kommer till Europa, men det kommer att ta ett till två år, och nu är vi redan först på marknaden, säger Peter Bronsman.

Balans har hittills lanserats hos ett antal butikskedjor i Storbritannien, "några tusen” butiker enligt vd:n.

Några planer för Balans utanför Storbritannien?
– Än är det lite för tidigt att ta ut den i övriga Europa. Vi kommer att hålla oss på den på den brittiska marknaden ett tag, säger Peter Bronsman.

Mer om: Kopparbergs
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nets testar swishmodul i restaurangmiljö

Pappersmuggar mest miljövänliga enligt livscykelanalys

Porslinskopp måste användas minst 350 gånger för att ge mindre koldioxidavtryck.

Jobb & Karriär
Två nya driftschefer på Sabis

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Tävling
De slåss om titeln Årets konditor 2019

McDonald's äger inte sitt avfall

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Marcus Ekman tillbaka hos Pontus

Stjärnkrögaren även aktuell med ny gotländsk krog.

Arkiv

Paul Svenssons senaste svinnprojekt – ihop med Coop

Sallader och sushi till Kungsholmens nya knutpunkt

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Jamie Olivers Gatwick-restauranger räddas

Tennstopet får bakficka med nytt koncept

Ny vd hämtad från Grand Central.

Framgång för Poppels crowdfunding

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Big Mac – i sommar även med bacon

Tävling
En kvinna kvar i Årets kock-racet

Här är de åtta finalisterna.

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Ny snabbmatskedja född – satsar på latinamerikanskt

Panamigas erbjuder bilresenärer alternativ till ”slentrianmässiga hamburgaren”.

Fazer säljer restaurangverksamheten

1000 restauranger säljs till multinationell jätte.

Klassiska Four Seasons stänger för gott

Skippar svart plast i restauranger

Med pizzabotten på väg mot toppen

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

Jobb & Karriär
Han ska styra media på Max

Absolut med återvunnet glas

Beyond Burger får produktion i Europa

Jobb & Karriär
Världsmästare tar över i stadshuset

De vill få svenskarna att äta finskt kött

Butikskonsult köper restaurangspecialist

Jobb & Karriär
Spendrups tar marknadschef från Paulig

Coca-Cola blir energidryck

Kändiskocken i rätten – nekar till att ha tafsat

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Striden om vegoburgarna intensifieras

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144