23948sdkhjf

De satsar på alkoholfritt vin – ihop med fotbollsprofil

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Umida tar in ny ägare och anställer ny business manager.

Dryckesföretaget Umida har mycket på gång just nu. Företaget har bland annat tecknat avtal med det franska varumärket Le Petit Béret om lansering av alkoholfria viner på den skandinaviska marknaden. Lanseringen kommer att ske i samarbete med entreprenören och förra landslagsmålvakten Magnus Hedman.

– Det är hög tid att även svenska konsumenter erbjuds riktigt bra alkoholfria alternativ till sina måltider. Vi har mycket höga ambitioner och jag är säker på att vi kommer att göra ett stort avtryck i segmentet för alkoholfria drycker. Jag har själv letat bra alternativ till vin under lång tid och att nu tillsammans med Umida få vara med och sälja det bästa alternativet på marknaden känns fantastiskt inspirerande, säger Magnus Hedman i en kommentar.

De alkoholfria vinerna lanseras på den svenska marknaden under juni månad och Umida beräknar en omsättning för dessa på cirka 18-20 miljoner kronor.

Samtidigt knyter Umida även till sig Sami Asani, tidigare grundare av Umidas dotterbolag Vinfabriken Sverige, och riktar en nyemission till honom om 2 miljoner kronor.

– Sedan vi sålde Vinfabriken 2016 har jag följt bolaget med stort intresse. Jag kan dess strategi väl och stöttar den lagda tillväxtstrategin fullt ut och det känns spännande att återvända i en mer aktiv roll och aktivt få bidraga till bolagets tillväxt, säger Sami Asani, grundare av Vinfabriken Sverige och investerare och entreprenör i olika verksamheter.

Slutligen så nyanställer Umida även Johan Wikrén, med lång erfarenhet från bland annat Pernod Ricard, Philipson & Söderberg, Altia Corporation och Solera Sweden. Han går in som ny business manager för företaget.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Nyhetsbrev

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Arkiv

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Rökt och grillat på krogveteranernas nya restaurang

Stjärnkrögare flyttar in i toppen på nytt landmärke

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Årets kock-vinnare startar eget med nytt koncept

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Foodstock – Ekstedts nya gastronomifestival

Fjäderholmarna blir matmecka under två sommardagar.

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Därför stängs Feskekörka

Från vikingatiden till 1700-talet för E-Type

Magnus Nilsson lämnar – Fäviken stänger

”Det har varit ett svårt beslut”.

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Gateau poppar upp hos H&M i påsk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114