23948sdkhjf

De satsar på alkoholfritt vin – ihop med fotbollsprofil

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Umida tar in ny ägare och anställer ny business manager.

Dryckesföretaget Umida har mycket på gång just nu. Företaget har bland annat tecknat avtal med det franska varumärket Le Petit Béret om lansering av alkoholfria viner på den skandinaviska marknaden. Lanseringen kommer att ske i samarbete med entreprenören och förra landslagsmålvakten Magnus Hedman.

– Det är hög tid att även svenska konsumenter erbjuds riktigt bra alkoholfria alternativ till sina måltider. Vi har mycket höga ambitioner och jag är säker på att vi kommer att göra ett stort avtryck i segmentet för alkoholfria drycker. Jag har själv letat bra alternativ till vin under lång tid och att nu tillsammans med Umida få vara med och sälja det bästa alternativet på marknaden känns fantastiskt inspirerande, säger Magnus Hedman i en kommentar.

De alkoholfria vinerna lanseras på den svenska marknaden under juni månad och Umida beräknar en omsättning för dessa på cirka 18-20 miljoner kronor.

Samtidigt knyter Umida även till sig Sami Asani, tidigare grundare av Umidas dotterbolag Vinfabriken Sverige, och riktar en nyemission till honom om 2 miljoner kronor.

– Sedan vi sålde Vinfabriken 2016 har jag följt bolaget med stort intresse. Jag kan dess strategi väl och stöttar den lagda tillväxtstrategin fullt ut och det känns spännande att återvända i en mer aktiv roll och aktivt få bidraga till bolagets tillväxt, säger Sami Asani, grundare av Vinfabriken Sverige och investerare och entreprenör i olika verksamheter.

Slutligen så nyanställer Umida även Johan Wikrén, med lång erfarenhet från bland annat Pernod Ricard, Philipson & Söderberg, Altia Corporation och Solera Sweden. Han går in som ny business manager för företaget.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Nyhetsbrev

Den platta vinflaskan gör entré

Arkiv

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Succé för Gustav ”Jävligt gott” Johansson i nya matkanalen

Drygt en halv miljon tittade på nya kanalen Godare i april.

Efter konkurserna – Vapiano-kedjan får nygammal ägare

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Foodora växer så det knakar – 300 nya tjänster i mars

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.313