23948sdkhjf

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Kungliga Patriotiska sällskapet har delat ut 2019 års näringslivsmedaljer. Bland de som belönades för sina hedervärda insatser återfinns bageriet Fabriques grundare Charlotta och David Zetterström. De fick ta emot medaljer av guld ur prins Carl Philips hand.

Läs också: Bagerierna sanerar surdegsbröd

– Du måsta brinna för det du gör, vara nördigt intresserad, tycka det är så kul så att du vill jobba med det jämt och hela tiden! Hemligheten med Fabriques framgång är att vi varje dag har superfokus på våra produkter. De ska vara så perfekta och bra som möjligt, kommenterar Charlotta och David Zetterström sin framgång med företaget.

Kungl Patriotiska sällskapet stiftades 1766 och sällskapets stadgar fastställdes av Gustav III år 1772. 1982 instiftade sällskapet en särskild belöningsmedalj för att hedra berömvärda, individuella insatser inom svenskt näringsliv. Belöningen ges för ledarinsatser på ägarbasis.

Här är motiveringen för medaljerna till Fabrique: 

Fabrique är ett ungt företag, väl känt i Stockholm. ”Konceptet är enkelt”, skriver de på sin webbplats, ”vi bakar surdegsbröd med rena naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt.” För över tio år sedan satte Charlotta och David Zetterström igång. Nu har man över 100 miljoner i omsättning med ett 100-tal anställda och ett tjugutal butiker varav fyra i London. Bröd har på senare tid blivit en livsstilsprodukt i linje med att vi mer och mer uppskattar en rad olika sorters hantverk och gediget tillverkade vardagsprodukter. Med studier i ekonomi, med flera år av erfarenheter från golvet i branschen och en stor passion satte de igång. Väl förberedda, kan tyckas. ”Men vi hade ingen riktig plan eller strategi, annat än att vi ville baka bra bröd, och vi bara öppnade dörren första dagen …”, har de sagt. Konceptet blev en succé. Om allt detta kan ni läsa i boken om hela kärlekssagan i och till brödfabriken: Fabrique – all you need is bröd and love. 

Sällskapets motivering:
Fabrique är ett ungt företag, väl känt i Stockholm. ”Konceptet är enkelt”, skriver de på sin webbplats, ”vi bakar surdegsbröd med rena naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt.” För över tio år sedan satte Charlotta och David Zetterström igång. Nu har man över 100 miljoner i omsättning med ett 100-tal anställda och ett tjugutal butiker varav fyra i London. Bröd har på senare tid blivit en livsstilsprodukt i linje med att vi mer och mer uppskattar en rad olika sorters hantverk och gediget tillverkade vardagsprodukter. Med studier i ekonomi, med flera år av erfarenheter från golvet i branschen och en stor passion satte de igång. Väl förberedda, kan tyckas. ”Men vi hade ingen riktig plan eller strategi, annat än att vi ville baka bra bröd, och vi bara öppnade dörren första dagen …”, har de sagt. Konceptet blev en succé. Om allt detta kan ni läsa i boken om hela kärlekssagan i och till brödfabriken: Fabrique – all you need is bröd and love. 

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Nyhetsbrev

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Arkiv

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Rökt och grillat på krogveteranernas nya restaurang

Stjärnkrögare flyttar in i toppen på nytt landmärke

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Årets kock-vinnare startar eget med nytt koncept

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Foodstock – Ekstedts nya gastronomifestival

Fjäderholmarna blir matmecka under två sommardagar.

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Därför stängs Feskekörka

Från vikingatiden till 1700-talet för E-Type

Magnus Nilsson lämnar – Fäviken stänger

”Det har varit ett svårt beslut”.

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Gateau poppar upp hos H&M i påsk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114