23948sdkhjf

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Kungliga Patriotiska sällskapet har delat ut 2019 års näringslivsmedaljer. Bland de som belönades för sina hedervärda insatser återfinns bageriet Fabriques grundare Charlotta och David Zetterström. De fick ta emot medaljer av guld ur prins Carl Philips hand.

Läs också: Bagerierna sanerar surdegsbröd

– Du måsta brinna för det du gör, vara nördigt intresserad, tycka det är så kul så att du vill jobba med det jämt och hela tiden! Hemligheten med Fabriques framgång är att vi varje dag har superfokus på våra produkter. De ska vara så perfekta och bra som möjligt, kommenterar Charlotta och David Zetterström sin framgång med företaget.

Kungl Patriotiska sällskapet stiftades 1766 och sällskapets stadgar fastställdes av Gustav III år 1772. 1982 instiftade sällskapet en särskild belöningsmedalj för att hedra berömvärda, individuella insatser inom svenskt näringsliv. Belöningen ges för ledarinsatser på ägarbasis.

Här är motiveringen för medaljerna till Fabrique: 

Fabrique är ett ungt företag, väl känt i Stockholm. ”Konceptet är enkelt”, skriver de på sin webbplats, ”vi bakar surdegsbröd med rena naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt.” För över tio år sedan satte Charlotta och David Zetterström igång. Nu har man över 100 miljoner i omsättning med ett 100-tal anställda och ett tjugutal butiker varav fyra i London. Bröd har på senare tid blivit en livsstilsprodukt i linje med att vi mer och mer uppskattar en rad olika sorters hantverk och gediget tillverkade vardagsprodukter. Med studier i ekonomi, med flera år av erfarenheter från golvet i branschen och en stor passion satte de igång. Väl förberedda, kan tyckas. ”Men vi hade ingen riktig plan eller strategi, annat än att vi ville baka bra bröd, och vi bara öppnade dörren första dagen …”, har de sagt. Konceptet blev en succé. Om allt detta kan ni läsa i boken om hela kärlekssagan i och till brödfabriken: Fabrique – all you need is bröd and love. 

Sällskapets motivering:
Fabrique är ett ungt företag, väl känt i Stockholm. ”Konceptet är enkelt”, skriver de på sin webbplats, ”vi bakar surdegsbröd med rena naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt.” För över tio år sedan satte Charlotta och David Zetterström igång. Nu har man över 100 miljoner i omsättning med ett 100-tal anställda och ett tjugutal butiker varav fyra i London. Bröd har på senare tid blivit en livsstilsprodukt i linje med att vi mer och mer uppskattar en rad olika sorters hantverk och gediget tillverkade vardagsprodukter. Med studier i ekonomi, med flera år av erfarenheter från golvet i branschen och en stor passion satte de igång. Väl förberedda, kan tyckas. ”Men vi hade ingen riktig plan eller strategi, annat än att vi ville baka bra bröd, och vi bara öppnade dörren första dagen …”, har de sagt. Konceptet blev en succé. Om allt detta kan ni läsa i boken om hela kärlekssagan i och till brödfabriken: Fabrique – all you need is bröd and love. 

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143