23948sdkhjf

Kopparbergs backar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Bryggeriföretaget Kopparbergs första kvartal blev något avslaget och företaget fick se sin aktie backa med 2,6 efter att delårsrapporten för första kvartalet offentliggjorde under morgonen.

Läs också: Från kloak till flaska

Kopparbergs kunde redovisa en backning i rörelseresultatet till 35,2 miljoner kronor, att jämföra med föregående års 38,6 miljoner för samma period. Omsättningen ökade under kvartalet till 514,5 miljoner kronor (509).

På Systembolaget håller Kopparbergs Päroncider och Sofiero Original ställningar inom sina segment och den brittiska marknaden är fortsatt lönsam för företaget.

– På de brittiska öarna - vår viktigaste marknad, behåller vi vår ledande position. På pubarna (on-trade) fortsätter Kopparberg Cider att vara det mest sålda varumärket på flaska. På dagligvarukedjorna (off-trade) är vi det näst mest sålda varumärket på cider och räknar vi med både öl och cider är Kopparberg idag det 6:e mest sålda varumärket, vilket är fantastiskt, skriver Peter Bronsman, vd på Kopparbergs Bryggeri i rapporten.

Den brittiska marknaden och ett stundande Brexit är ett orosmoln på mångas himmel men enligt Peter Bronsman ska Kopparbergs vara väl förberedda.

– Inför stundande Brexitförhandlingar är vi väl förberedda vad det gäller inköp, produktion och distribution så att vi kan fortsätta leverera våra produkter utan störning under de viktiga sommarmånaderna, säger han i rapporten.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tennstopet får bakficka med nytt koncept

Ny vd hämtad från Grand Central.

Framgång för Poppels crowdfunding

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Big Mac – i sommar även med bacon

En kvinna kvar i Årets kock-racet

Här är de åtta finalisterna.

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Nyhetsbrev

Ny snabbmatskedja född – satsar på latinamerikanskt

Panamigas erbjuder bilresenärer alternativ till ”slentrianmässiga hamburgaren”.

Arkiv

Fazer säljer restaurangverksamheten

1000 restauranger säljs till multinationell jätte.

Klassiska Four Seasons stänger för gott

Skippar svart plast i restauranger

Med pizzabotten på väg mot toppen

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

Svensk kock ny nordisk mästare

Jobb & Karriär
Han ska styra media på Max

Cannabisglass nästa för Ben & Jerry's

Hållbart när Smaka på Stockholm drar igång

Sju nya McDonald's start på kraftig expansion

Absolut med återvunnet glas

Beyond Burger får produktion i Europa

Världsmästare tar över i stadshuset

De vill få svenskarna att äta finskt kött

Butikskonsult köper restaurangspecialist

Fransk matsvinnshjälte får prestigefyllt pris

Var fjärde matställe bluffar – serverar inte det som utlovats

53 av 199 undersökta serveringar hade inte parmaskinka eller parmesanost på tallriken.

Spendrups tar marknadschef från Paulig

Coca-Cola blir energidryck

Kändiskocken i rätten – nekar till att ha tafsat

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Striden om vegoburgarna intensifieras

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Han går från Spotify till Gastrofy

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114