23948sdkhjf

Kopparbergs backar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Bryggeriföretaget Kopparbergs första kvartal blev något avslaget och företaget fick se sin aktie backa med 2,6 efter att delårsrapporten för första kvartalet offentliggjorde under morgonen.

Läs också: Anrikt bryggeri byter profil och expanderar

Kopparbergs kunde redovisa en backning i rörelseresultatet till 35,2 miljoner kronor, att jämföra med föregående års 38,6 miljoner för samma period. Omsättningen ökade under kvartalet till 514,5 miljoner kronor (509).

På Systembolaget håller Kopparbergs Päroncider och Sofiero Original ställningar inom sina segment och den brittiska marknaden är fortsatt lönsam för företaget.

– På de brittiska öarna - vår viktigaste marknad, behåller vi vår ledande position. På pubarna (on-trade) fortsätter Kopparberg Cider att vara det mest sålda varumärket på flaska. På dagligvarukedjorna (off-trade) är vi det näst mest sålda varumärket på cider och räknar vi med både öl och cider är Kopparberg idag det 6:e mest sålda varumärket, vilket är fantastiskt, skriver Peter Bronsman, vd på Kopparbergs Bryggeri i rapporten.

Den brittiska marknaden och ett stundande Brexit är ett orosmoln på mångas himmel men enligt Peter Bronsman ska Kopparbergs vara väl förberedda.

– Inför stundande Brexitförhandlingar är vi väl förberedda vad det gäller inköp, produktion och distribution så att vi kan fortsätta leverera våra produkter utan störning under de viktiga sommarmånaderna, säger han i rapporten.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Snabbpastakedja letar franchisetagare

Här finns landets bästa pizzerior

Efter stängningarna – Sushirullen med nytt franchisekoncept

Korvkedja expanderar med franchise

Gourmetkorv kliver för första gången utanför Göteborg.

Nya Carnegiebryggeriet bygger ny anläggning

Midan bland nytillskotten i Kista Galleria

Nyhetsbrev

EM-silver för Svenska konditorlandslaget

Arkiv

Arnold's – nu även med lunchservering

Nystartad krog som brinner för öl

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Modemärke lanserar eget vin

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

Grillkedjan växer med nya restauranger

Mangal BBQ till Vällingby centrum i april.

”Pucken” fyller 20 år

Eldrivna kylfordon för urban transport av livsmedel

Nu kommer det "omöjliga" fläsket

Cirkusfråga i ansökan till ny Pinchos

Första sushikedjan med enbart hållbar fisk

Kaffekedja lanserar återanvändbara kaffemuggar

Tv-serie om relation mellan matälskare

Havsmat i street food-anda hos Fiskbar 17

Stopp för vinbox som handväska

Hon är ny operativ chef för Brasserigruppen

Nytt snabbmatskoncept med ägg i alla rätter

Espresso House-grundaren tänker gå globalt direkt med sin nya satsning.

Storproducent av alkoholfria viner byter namn

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Uber Eats i samarbete med saluhall och Icabutik

Anrikt bryggeri byter profil och expanderar

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Åre får ännu en krog

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Här har Wayne's Coffee invigt nytt kafé

2

Bästa julölet korat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.095