23948sdkhjf

Striden om vegoburgarna intensifieras

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Burger King och Max lanserar var sitt växtbaserat alternativ.

Det vegetariska segmentet växer sig allt starkare i den traditionellt köttunga snabbmatsbranschen. Nu lanserar två av de största aktörerna, Max respektive Burger King, varsin vegetariska burgare – med en dags mellanrum.

Läs också: Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Onsdagen den 22 maj lanserade Burger King två vegoburgaralternativ under namnen "Unbelievable Whopper" och "Unbelievable chicken king".

Burger King lanserade i USA i slutet av förra året en snarlik produkt; Impossible Burger, en produkt från Silicon Valley som fått stöd av bland annat Bill Gates och liksom Unbelievable Burger ska vara väldigt köttlik.

Anledningen till att det i Sverige blir Unbelievable istället för Impossible är för att den sistnämnda innehåller en genmodifierad jästsort som inte är tillåten i Sverige. Vilket föranlett att ett europeiskt företag står för produktionen istället.

Idag, dagen efter Burger Kings lansering, svarar Max med en liknande "köttlik" burgare. Max burgare går under namnet Delifresh Plant Beef och till skillnad från Burger Kings variant är den här burgaren en svensk innovation som utvecklats under ledning av chefskock Jonas Mårtensson.

– Vi påbörjade jakten efter ett alternativ som skulle passa för Max meny, men märkte snart att ingen av produkterna uppfyllde våra hårda krav på riktigt god smak. Därför bestämde vi oss för att utveckla en egen växtbaserad burgare för köttälskare, säger Jonas Mårtensson, chefskock på Max Burgers i ett pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Nyhetsbrev

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Arkiv

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173