23948sdkhjf

Striden om vegoburgarna intensifieras

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Burger King och Max lanserar var sitt växtbaserat alternativ.

Det vegetariska segmentet växer sig allt starkare i den traditionellt köttunga snabbmatsbranschen. Nu lanserar två av de största aktörerna, Max respektive Burger King, varsin vegetariska burgare – med en dags mellanrum.

Läs också: Han ska styra media på Max

Onsdagen den 22 maj lanserade Burger King två vegoburgaralternativ under namnen "Unbelievable Whopper" och "Unbelievable chicken king".

Burger King lanserade i USA i slutet av förra året en snarlik produkt; Impossible Burger, en produkt från Silicon Valley som fått stöd av bland annat Bill Gates och liksom Unbelievable Burger ska vara väldigt köttlik.

Anledningen till att det i Sverige blir Unbelievable istället för Impossible är för att den sistnämnda innehåller en genmodifierad jästsort som inte är tillåten i Sverige. Vilket föranlett att ett europeiskt företag står för produktionen istället.

Idag, dagen efter Burger Kings lansering, svarar Max med en liknande "köttlik" burgare. Max burgare går under namnet Delifresh Plant Beef och till skillnad från Burger Kings variant är den här burgaren en svensk innovation som utvecklats under ledning av chefskock Jonas Mårtensson.

– Vi påbörjade jakten efter ett alternativ som skulle passa för Max meny, men märkte snart att ingen av produkterna uppfyllde våra hårda krav på riktigt god smak. Därför bestämde vi oss för att utveckla en egen växtbaserad burgare för köttälskare, säger Jonas Mårtensson, chefskock på Max Burgers i ett pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tennstopet får bakficka med nytt koncept

Ny vd hämtad från Grand Central.

Framgång för Poppels crowdfunding

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Big Mac – i sommar även med bacon

En kvinna kvar i Årets kock-racet

Här är de åtta finalisterna.

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Nyhetsbrev

Ny snabbmatskedja född – satsar på latinamerikanskt

Panamigas erbjuder bilresenärer alternativ till ”slentrianmässiga hamburgaren”.

Arkiv

Fazer säljer restaurangverksamheten

1000 restauranger säljs till multinationell jätte.

Klassiska Four Seasons stänger för gott

Skippar svart plast i restauranger

Med pizzabotten på väg mot toppen

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

Svensk kock ny nordisk mästare

Jobb & Karriär
Han ska styra media på Max

Cannabisglass nästa för Ben & Jerry's

Hållbart när Smaka på Stockholm drar igång

Sju nya McDonald's start på kraftig expansion

Absolut med återvunnet glas

Beyond Burger får produktion i Europa

Världsmästare tar över i stadshuset

De vill få svenskarna att äta finskt kött

Butikskonsult köper restaurangspecialist

Fransk matsvinnshjälte får prestigefyllt pris

Var fjärde matställe bluffar – serverar inte det som utlovats

53 av 199 undersökta serveringar hade inte parmaskinka eller parmesanost på tallriken.

Spendrups tar marknadschef från Paulig

Coca-Cola blir energidryck

Kändiskocken i rätten – nekar till att ha tafsat

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Striden om vegoburgarna intensifieras

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Han går från Spotify till Gastrofy

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112