23948sdkhjf

Striden om vegoburgarna intensifieras

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Burger King och Max lanserar var sitt växtbaserat alternativ.

Det vegetariska segmentet växer sig allt starkare i den traditionellt köttunga snabbmatsbranschen. Nu lanserar två av de största aktörerna, Max respektive Burger King, varsin vegetariska burgare – med en dags mellanrum.

Läs också: Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Onsdagen den 22 maj lanserade Burger King två vegoburgaralternativ under namnen "Unbelievable Whopper" och "Unbelievable chicken king".

Burger King lanserade i USA i slutet av förra året en snarlik produkt; Impossible Burger, en produkt från Silicon Valley som fått stöd av bland annat Bill Gates och liksom Unbelievable Burger ska vara väldigt köttlik.

Anledningen till att det i Sverige blir Unbelievable istället för Impossible är för att den sistnämnda innehåller en genmodifierad jästsort som inte är tillåten i Sverige. Vilket föranlett att ett europeiskt företag står för produktionen istället.

Idag, dagen efter Burger Kings lansering, svarar Max med en liknande "köttlik" burgare. Max burgare går under namnet Delifresh Plant Beef och till skillnad från Burger Kings variant är den här burgaren en svensk innovation som utvecklats under ledning av chefskock Jonas Mårtensson.

– Vi påbörjade jakten efter ett alternativ som skulle passa för Max meny, men märkte snart att ingen av produkterna uppfyllde våra hårda krav på riktigt god smak. Därför bestämde vi oss för att utveckla en egen växtbaserad burgare för köttälskare, säger Jonas Mårtensson, chefskock på Max Burgers i ett pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125