23948sdkhjf

Var fjärde matställe bluffar – serverar inte det som utlovats

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

53 av 199 undersökta serveringar hade inte parmaskinka eller parmesanost på tallriken.

Är det verkligen parmaskinka, parmesanost eller Kravmärkt du äter när du går på restaurang eller kafé? I de flesta fall ja, men det finns många undantag.

Läs också: Fler än var fjärde Stockholmsrestaurang serverar fel vara

Under perioden 14-17 maj besökte livsmedelsinspektörer från 18 kommuner inom Stockholms län, samt Nyköping, 199 restauranger och kaféer på temat ”Får du det du betalar för?

I undersökningen undersöktes om dyrare livsmedel bytts ut mot billigare, eller att det som presenterats som svenskt, ekologiskt eller Kravmärkt verkligen var det. I undersökningen framgår det bland att 80 procent av det som presenteras som ekologiskt också var det, att parmaskinka inte var parmaskinka i 29 procent och att parmesanost inte var parmesanost i 30 procent av kontrollerna.

– Det var ett väntat resultat då det här inte är några nya kontroller som vi utför. Det som sticker ut är de skyddade betäckningarna som många gör fel på, säger Daniel Persson, chef för livsmedelskontrollen Stockholms stad till Food Supply och fortsätter:

– De allra flesta vill göra rätt för sig, med några få undantag, men med tanke på att det kommer så många nya företag hela tiden så är det ungefär den här nivån av felaktigheter vi kan förvänta oss även framöver.

När det kom till svenskmärkning fanns det avvikelser i 13 procent av kontrollerna och 97 av oxfilén som serverades var verkligen oxfilé.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Nyhetsbrev

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Arkiv

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Succé för Gustav ”Jävligt gott” Johansson i nya matkanalen

Drygt en halv miljon tittade på nya kanalen Godare i april.

Efter konkurserna – Vapiano-kedjan får nygammal ägare

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Foodora växer så det knakar – 300 nya tjänster i mars

Bättre än väntat för Coca-Cola

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172