23948sdkhjf

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Den prisbelönta matbloggaren Zeina Mourtada startar livsmedelsmärke tillsammans med Evanoff Group.

Det nya varumärket och de första produkternas ska lanseras i dagligvaruhandeln under första halvåret 2020. Vad varumärket ska heta och vilka produkter som kommer att lanseras är i dagsläget inte officiellt. Det presenteras senare i år.

– Den här satsningen tillsammans med Evanoff Group är bland det roligaste jag gjort. Jag är otroligt förväntansfull över att få börja utveckla mina egna livsmedelsprodukter och ser fram emot att få dela de smaker jag och mina följare älskar, säger Zeina Mourtada.

Zeina Mourtada.

Bakgrund: 37 år och bosatt i Sollentuna norr om Stockholm. Kom till Sverige som 4-åring och har sitt ursprung i Libanon.

Böcker: Har givit ut två kokböcker hos Bonnier Fakta, debutboken ”Zeinas Kitchen, Recept från Mellanöstern” och den nyligen lanserade ”Zeinas Green Kitchen, Gröna recept från hela världen”.

Priser: ”Stora Matpriset” av  Allt om Mat.

Zeina Mourtada, känd under namnet Zeinas Kitchen, har på kort tid blivit en av Sveriges största och mest inflytelserika matprofiler med en välbesökt matblogg och drygt 145 000 följare på Instagram.

Dani Evanoff som tidigare i år berättade för Fri Köpenskap att Evanoff Group egentligen inte skulle jobba med start ups längre kunde inte hålla sig från det här tillfället.

– Zeina är en fantastiskt stark profil och hennes genomslag i mat-Sverige de senaste åren saknar motstycke. Att Evanoff Group tillsammans med Zeina får bygga upp ett helt nytt varumärke inom dagligvaruhandeln med inriktning på mat från Mellanöstern känns väldigt spännande och helt rätt i tiden, säger Dani Evanoff, vd på Evanoff Group.”

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tennstopet får bakficka med nytt koncept

Ny vd hämtad från Grand Central.

Framgång för Poppels crowdfunding

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Big Mac – i sommar även med bacon

En kvinna kvar i Årets kock-racet

Här är de åtta finalisterna.

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Nyhetsbrev

Ny snabbmatskedja född – satsar på latinamerikanskt

Panamigas erbjuder bilresenärer alternativ till ”slentrianmässiga hamburgaren”.

Arkiv

Fazer säljer restaurangverksamheten

1000 restauranger säljs till multinationell jätte.

Klassiska Four Seasons stänger för gott

Skippar svart plast i restauranger

Med pizzabotten på väg mot toppen

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

Svensk kock ny nordisk mästare

Jobb & Karriär
Han ska styra media på Max

Cannabisglass nästa för Ben & Jerry's

Hållbart när Smaka på Stockholm drar igång

Sju nya McDonald's start på kraftig expansion

Absolut med återvunnet glas

Beyond Burger får produktion i Europa

Världsmästare tar över i stadshuset

De vill få svenskarna att äta finskt kött

Butikskonsult köper restaurangspecialist

Fransk matsvinnshjälte får prestigefyllt pris

Var fjärde matställe bluffar – serverar inte det som utlovats

53 av 199 undersökta serveringar hade inte parmaskinka eller parmesanost på tallriken.

Spendrups tar marknadschef från Paulig

Coca-Cola blir energidryck

Kändiskocken i rätten – nekar till att ha tafsat

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Striden om vegoburgarna intensifieras

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Han går från Spotify till Gastrofy

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.105