23948sdkhjf

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Den prisbelönta matbloggaren Zeina Mourtada startar livsmedelsmärke tillsammans med Evanoff Group.

Det nya varumärket och de första produkternas ska lanseras i dagligvaruhandeln under första halvåret 2020. Vad varumärket ska heta och vilka produkter som kommer att lanseras är i dagsläget inte officiellt. Det presenteras senare i år.

– Den här satsningen tillsammans med Evanoff Group är bland det roligaste jag gjort. Jag är otroligt förväntansfull över att få börja utveckla mina egna livsmedelsprodukter och ser fram emot att få dela de smaker jag och mina följare älskar, säger Zeina Mourtada.

Zeina Mourtada.

Bakgrund: 37 år och bosatt i Sollentuna norr om Stockholm. Kom till Sverige som 4-åring och har sitt ursprung i Libanon.

Böcker: Har givit ut två kokböcker hos Bonnier Fakta, debutboken ”Zeinas Kitchen, Recept från Mellanöstern” och den nyligen lanserade ”Zeinas Green Kitchen, Gröna recept från hela världen”.

Priser: ”Stora Matpriset” av  Allt om Mat.

Zeina Mourtada, känd under namnet Zeinas Kitchen, har på kort tid blivit en av Sveriges största och mest inflytelserika matprofiler med en välbesökt matblogg och drygt 145 000 följare på Instagram.

Dani Evanoff som tidigare i år berättade för Fri Köpenskap att Evanoff Group egentligen inte skulle jobba med start ups längre kunde inte hålla sig från det här tillfället.

– Zeina är en fantastiskt stark profil och hennes genomslag i mat-Sverige de senaste åren saknar motstycke. Att Evanoff Group tillsammans med Zeina får bygga upp ett helt nytt varumärke inom dagligvaruhandeln med inriktning på mat från Mellanöstern känns väldigt spännande och helt rätt i tiden, säger Dani Evanoff, vd på Evanoff Group.”

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126