23948sdkhjf

Zeinas kitchen tar Mellanöstern till butikshyllan

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Den prisbelönta matbloggaren Zeina Mourtada startar livsmedelsmärke tillsammans med Evanoff Group.

Det nya varumärket och de första produkternas ska lanseras i dagligvaruhandeln under första halvåret 2020. Vad varumärket ska heta och vilka produkter som kommer att lanseras är i dagsläget inte officiellt. Det presenteras senare i år.

– Den här satsningen tillsammans med Evanoff Group är bland det roligaste jag gjort. Jag är otroligt förväntansfull över att få börja utveckla mina egna livsmedelsprodukter och ser fram emot att få dela de smaker jag och mina följare älskar, säger Zeina Mourtada.

Zeina Mourtada.

Bakgrund: 37 år och bosatt i Sollentuna norr om Stockholm. Kom till Sverige som 4-åring och har sitt ursprung i Libanon.

Böcker: Har givit ut två kokböcker hos Bonnier Fakta, debutboken ”Zeinas Kitchen, Recept från Mellanöstern” och den nyligen lanserade ”Zeinas Green Kitchen, Gröna recept från hela världen”.

Priser: ”Stora Matpriset” av  Allt om Mat.

Zeina Mourtada, känd under namnet Zeinas Kitchen, har på kort tid blivit en av Sveriges största och mest inflytelserika matprofiler med en välbesökt matblogg och drygt 145 000 följare på Instagram.

Dani Evanoff som tidigare i år berättade för Fri Köpenskap att Evanoff Group egentligen inte skulle jobba med start ups längre kunde inte hålla sig från det här tillfället.

– Zeina är en fantastiskt stark profil och hennes genomslag i mat-Sverige de senaste åren saknar motstycke. Att Evanoff Group tillsammans med Zeina får bygga upp ett helt nytt varumärke inom dagligvaruhandeln med inriktning på mat från Mellanöstern känns väldigt spännande och helt rätt i tiden, säger Dani Evanoff, vd på Evanoff Group.”

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Restaurangchefer vill inte ändra inköpen för miljöns skull

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Invigning på Kungsholmen 37 år efter att snabbmatskedjan först anlände till Stockholm.

Uber Eats i samarbete med Icabutik och saluhall

Anrikt bryggeri ska omprofileras och expandera

Tre nya McDonald's – alla öppnar i december

Expansionen fortsätter med invigningar i Bollnäs, Ödeshög och Nykvarn.

Nyhetsbrev

Convenience växer i betydelse

Arkiv

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

FN-priset utdelat: ”Som Nobelpriset för oss i ägarfamiljen”

Axfood lanserar nytt eget varumärke – storpack för restauranger

Eskobars gitarrist bygger flytande restaurang

Frederik Zäll tar Texas till hemstaden Åkersberga.

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Åre får ännu en krog

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Här har Wayne's Coffee invigt nytt kafé

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Garba på fast adress – men poppar upp på mässa

2

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

70 jämnt för Pinchos – nu väntar nordisk satsning

Först med veganska revbensspjäll

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Norskt riskkapitalbolag storägare i Bastard Burgers

Affären möjliggör internationell expansion för streetfoodkedjan.

Saffran och pepparkaka i I'ts Pleats julkollektion

Ännu en Burger King-restaurang

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.104