23948sdkhjf

Absolut har startat resan mot 100 procent nedbrytbar flaska

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Carlsberg är inte längre ensamma om att kunna presentera en flaska av pappersfiber för miljömedvetna konsumenter. Absolut har presenterade en ny flaskprototyp av pappersfiber på festivalen Way Out West. 

Absolut jobbar på flera fronter för att minska påverkan på miljön globalt och ett sådant område är förpackningar, vilket i dryckesbranschen har en betydande inverkan på miljön. Absolut har därför inlett ett samarbete med den danska tech startupen ecoXpac som är ägt av pappersföretaget Billerud Korsnäs och plastförpackningsproducenten Alpla för att ta fram en flaska gjord av papper.

– Vårt gedigna hållbarhetsengagemang är något som vi i allra högsta grad har gemensamt med Way Out West, vilket gör festivalen till den perfekta platsen för att lansera projektet. Sverige är den första marknaden där konsumenter får uppleva Absoluts nya förpackning, och att det är just Way Out West’s besökare som får göra det känns helt rätt, säger Pia Hägglöf, Senior Brand Manager Absolut.

Under Way Out West serverades cocktails och den moderna klassikern Absolut Mixt, en färdigblandad, vodkabaserad drink på glasflaska. Absolut Mixt kommer även att serveras i den nya flaskan, 50 stycken om dagen, som är ett första steg mot att uppdatera den ikoniska förpackningsdesignen.

– Vi har precis påbörjat vår resa mot en pappersflaska gjord i 100 procent biobaserat material och i nuläget är vi endast i prototypstadiet med en 3D-formad flaska i papper som har en tunn barriär av plast. Målet på sikt är att även denna del ska bli helt biobaserad. Vi vet att det är en bit kvar men detta är ett steg vi måste ta för att komplettera vår förpackningsportfölj, säger Louise Werner, Director Future of Packaging, The Absolut Company.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Nyhetsbrev

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Arkiv

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Succé för Gustav ”Jävligt gott” Johansson i nya matkanalen

Drygt en halv miljon tittade på nya kanalen Godare i april.

Efter konkurserna – Vapiano-kedjan får nygammal ägare

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Foodora växer så det knakar – 300 nya tjänster i mars

Bättre än väntat för Coca-Cola

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094