23948sdkhjf

Absolut har startat resan mot 100 procent nedbrytbar flaska

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Carlsberg är inte längre ensamma om att kunna presentera en flaska av pappersfiber för miljömedvetna konsumenter. Absolut har presenterade en ny flaskprototyp av pappersfiber på festivalen Way Out West. 

Absolut jobbar på flera fronter för att minska påverkan på miljön globalt och ett sådant område är förpackningar, vilket i dryckesbranschen har en betydande inverkan på miljön. Absolut har därför inlett ett samarbete med den danska tech startupen ecoXpac som är ägt av pappersföretaget Billerud Korsnäs och plastförpackningsproducenten Alpla för att ta fram en flaska gjord av papper.

– Vårt gedigna hållbarhetsengagemang är något som vi i allra högsta grad har gemensamt med Way Out West, vilket gör festivalen till den perfekta platsen för att lansera projektet. Sverige är den första marknaden där konsumenter får uppleva Absoluts nya förpackning, och att det är just Way Out West’s besökare som får göra det känns helt rätt, säger Pia Hägglöf, Senior Brand Manager Absolut.

Under Way Out West serverades cocktails och den moderna klassikern Absolut Mixt, en färdigblandad, vodkabaserad drink på glasflaska. Absolut Mixt kommer även att serveras i den nya flaskan, 50 stycken om dagen, som är ett första steg mot att uppdatera den ikoniska förpackningsdesignen.

– Vi har precis påbörjat vår resa mot en pappersflaska gjord i 100 procent biobaserat material och i nuläget är vi endast i prototypstadiet med en 3D-formad flaska i papper som har en tunn barriär av plast. Målet på sikt är att även denna del ska bli helt biobaserad. Vi vet att det är en bit kvar men detta är ett steg vi måste ta för att komplettera vår förpackningsportfölj, säger Louise Werner, Director Future of Packaging, The Absolut Company.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Garba på fast adress – men poppar upp på mässa

1

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

70 jämnt för Pinchos – nu väntar nordisk satsning

Först med veganska revbensspjäll

Nyhetsbrev

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Arkiv

Norskt riskkapitalbolag storägare i Bastard Burgers

Affären möjliggör internationell expansion för streetfoodkedjan.

Stjärnkock gör ny krogsatsning på Österlen

Första burklinjen för vin

Saffran och pepparkaka i I'ts Pleats julkollektion

Lantmännen lanserar egen vodka

Samarbetar med Mackmyra.

Boulebar bygger ny paviljong i Rålambshovsparken

De serverar bästa affärslunchen

Symbios öppnade i maj – redan korad till årets affärskrog.

O'Learys lägger större betoning på maten

Henrik Severin har skapat ett koncept som ska höja matupplevelsen på sportbarkedjans restauranger.

De ska göra svinnet lönsamt

Här bygger Martin & Servera nytt lager

Ännu en Burger King-restaurang

Positanos aperotivokultur redo för NK:s kunder

Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

Reitan Convenience samarbetar med Reactor för att utveckla framtidens convenienceformat.

Max till Härnösand – flyttar in hos Stora Coop

Nytt Årets kock-uppdrag och ny krog för Tommy Myllymäki

Spisen inlyft i nya restaurangen på Biskopsudden.

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135