23948sdkhjf

Absolut har startat resan mot 100 procent nedbrytbar flaska

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Carlsberg är inte längre ensamma om att kunna presentera en flaska av pappersfiber för miljömedvetna konsumenter. Absolut har presenterade en ny flaskprototyp av pappersfiber på festivalen Way Out West. 

Absolut jobbar på flera fronter för att minska påverkan på miljön globalt och ett sådant område är förpackningar, vilket i dryckesbranschen har en betydande inverkan på miljön. Absolut har därför inlett ett samarbete med den danska tech startupen ecoXpac som är ägt av pappersföretaget Billerud Korsnäs och plastförpackningsproducenten Alpla för att ta fram en flaska gjord av papper.

– Vårt gedigna hållbarhetsengagemang är något som vi i allra högsta grad har gemensamt med Way Out West, vilket gör festivalen till den perfekta platsen för att lansera projektet. Sverige är den första marknaden där konsumenter får uppleva Absoluts nya förpackning, och att det är just Way Out West’s besökare som får göra det känns helt rätt, säger Pia Hägglöf, Senior Brand Manager Absolut.

Under Way Out West serverades cocktails och den moderna klassikern Absolut Mixt, en färdigblandad, vodkabaserad drink på glasflaska. Absolut Mixt kommer även att serveras i den nya flaskan, 50 stycken om dagen, som är ett första steg mot att uppdatera den ikoniska förpackningsdesignen.

– Vi har precis påbörjat vår resa mot en pappersflaska gjord i 100 procent biobaserat material och i nuläget är vi endast i prototypstadiet med en 3D-formad flaska i papper som har en tunn barriär av plast. Målet på sikt är att även denna del ska bli helt biobaserad. Vi vet att det är en bit kvar men detta är ett steg vi måste ta för att komplettera vår förpackningsportfölj, säger Louise Werner, Director Future of Packaging, The Absolut Company.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här finns landets bästa pizzerior

Efter stängningarna – Sushirullen med nytt franchisekoncept

Korvkedja expanderar med franchise

Gourmetkorv kliver för första gången utanför Göteborg.

Nya Carnegiebryggeriet bygger ny anläggning

Midan bland nytillskotten i Kista Galleria

EM-silver för Svenska konditorlandslaget

Nyhetsbrev

Arnold's – nu även med lunchservering

Arkiv

Nystartad krog som brinner för öl

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Modemärke lanserar eget vin

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

Grillkedjan växer med nya restauranger

Mangal BBQ till Vällingby centrum i april.

”Pucken” fyller 20 år

Eldrivna kylfordon för urban transport av livsmedel

Nu kommer det "omöjliga" fläsket

Cirkusfråga i ansökan till ny Pinchos

Första sushikedjan med enbart hållbar fisk

Kaffekedja lanserar återanvändbara kaffemuggar

Tv-serie om relation mellan matälskare

Havsmat i street food-anda hos Fiskbar 17

Stopp för vinbox som handväska

Hon är ny operativ chef för Brasserigruppen

Nytt snabbmatskoncept med ägg i alla rätter

Espresso House-grundaren tänker gå globalt direkt med sin nya satsning.

Storproducent av alkoholfria viner byter namn

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Uber Eats i samarbete med saluhall och Icabutik

Anrikt bryggeri byter profil och expanderar

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Åre får ännu en krog

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Här har Wayne's Coffee invigt nytt kafé

2

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.281