23948sdkhjf

Kända matprofiler hjälper svenska ekofruktodlare

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Går för första gången samman i i gemensam satsning.

Sveriges ekologiska fruktodlare går för första gången samman för att tillsammans nå ut med branschens mervärden till konsumenterna. Projektet är döpt till Framtidens frukt.

Projektet som tar formen av en informationskampanj rullas ut under september och startar i samband med Äppelveckorna på Österlen.

Tre kända matprofiler, kockarna Ulrika Brydling och Paul Svensson samt konditorn My Feldt kommer att hjälpa till som "ambassadörer" för svensk ekofrukt.

– Vi kockar har ett ansvar att visa vägen och lära oss av de som producerar maten, menar Paul Svensson, rikskänd för sitt hållbarhetsarbete.

Kampanjen ska verka för att informera kunderna om hur ekologisk odling egentligen bedrivs och hjälpa till att öka konsumtionen av svensk ekofrukt.

– Vi odlare vill berätta hur vi arbetar, vad det är som gör våra äpplen lite dyrare och vad vår odling betyder för miljön, smaken och hälsan. Långsiktigt handlar det om jorden och vattnet och att bevara den naturliga mångfalden, säger Marcus Callenbring, som har en ekologisk fruktodling på 25 hektar på gården Stora Juleboda i Maglehem.

Läs mer om: ekofrukt | Ekologisk odling | frukt
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Foodora i samarbete med Instagram

Klart med ny vd för Restaurangakademien

Svensk sprit tog hem guld i USA

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Nyhetsbrev

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Arkiv

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125