23948sdkhjf

Kända matprofiler hjälper svenska ekofruktodlare

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Går för första gången samman i i gemensam satsning.

Sveriges ekologiska fruktodlare går för första gången samman för att tillsammans nå ut med branschens mervärden till konsumenterna. Projektet är döpt till Framtidens frukt.

Projektet som tar formen av en informationskampanj rullas ut under september och startar i samband med Äppelveckorna på Österlen.

Tre kända matprofiler, kockarna Ulrika Brydling och Paul Svensson samt konditorn My Feldt kommer att hjälpa till som "ambassadörer" för svensk ekofrukt.

– Vi kockar har ett ansvar att visa vägen och lära oss av de som producerar maten, menar Paul Svensson, rikskänd för sitt hållbarhetsarbete.

Kampanjen ska verka för att informera kunderna om hur ekologisk odling egentligen bedrivs och hjälpa till att öka konsumtionen av svensk ekofrukt.

– Vi odlare vill berätta hur vi arbetar, vad det är som gör våra äpplen lite dyrare och vad vår odling betyder för miljön, smaken och hälsan. Långsiktigt handlar det om jorden och vattnet och att bevara den naturliga mångfalden, säger Marcus Callenbring, som har en ekologisk fruktodling på 25 hektar på gården Stora Juleboda i Maglehem.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Nyhetsbrev

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Arkiv

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Succé för Gustav ”Jävligt gott” Johansson i nya matkanalen

Drygt en halv miljon tittade på nya kanalen Godare i april.

Efter konkurserna – Vapiano-kedjan får nygammal ägare

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Foodora växer så det knakar – 300 nya tjänster i mars

Bättre än väntat för Coca-Cola

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125