23948sdkhjf

Minskad efterfrågan på Absolut

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men ökad omsättning för Pernod Ricard.

Den franska vin- och spritgiganten Pernod Ricard kunde se sin försäljning öka med 6 procent till 9 182 miljoner euro under räkenskapsåret 2018/2019. Resultatet förbättrades med 8,7 procent till 2 581 miljoner euro.

The Absolut Company som ägs av Pernod Ricard minskade dock i försäljning med 3 procent. Det råder dock skillnader mellan olika marknader. Försäljningen internationellt gick upp med 4 procent, varav Indien och Kina såg en ökning med 33, respektive 32 procent men resultatet drogs ändå ner på grund av en minskning på den amerikanska marknaden som enligt Absolut beror på lagerjusteringar.

– Absolut Vodka blir allt mer internationellt genom ökad närvaro på flera nya marknader runt om i världen. Nya konsumenter i bland annat Kina, Indien och Afrika får en egen relation till varumärket, vilket är mycket glädjande, säger Anna Malmhake, vd på The Absolut Company.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Nyhetsbrev

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Arkiv

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Succé för Gustav ”Jävligt gott” Johansson i nya matkanalen

Drygt en halv miljon tittade på nya kanalen Godare i april.

Efter konkurserna – Vapiano-kedjan får nygammal ägare

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Foodora växer så det knakar – 300 nya tjänster i mars

Bättre än väntat för Coca-Cola

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094