23948sdkhjf

Mackmyra minskar förlusten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den svenska whisky-producenten Mackmyra har haft det kämpigt den senaste tiden men i det andra kvartalet kan företaget konstatera dels en minskad förlust på -1,3 miljoner kronor (-1,9) samt en viss omsättningstillväxt på 2 procent, vilket innebär att det blir det 18:e raka kvartalet med ökade intäkter, det framgår av Mackmyras senaste kvartalsrapport.

Läs också: Whiskybolaget anpassar till väsentlig lägre försäljning

– Första kvartalets starka avslut fortsatte delvis in i andra kvartalet men en viss avmattning under andra halvan", skriver bolaget som pekar på en fortsatt "ojämn utveckling mellan olika marknader", skriver, vd Magnus Dandanell i en kommentar.

Tillväxten är till stor del hänförlig till ökad försäljning inom Private Brand samt fortsatt positivt utveckling Storbritannien. Tillväxten på de prioriterade exportmarknaderna Tyskland, Frankrike och Storbritannien tillsammans var 10 procent. Tyskland minskade dock 26 procent.

Kvartalets försäljning till Systembolaget minskar till stor del förklarat av en förändrad periodicitet av årets produktsläpp.

Det tidigare utannonserade effektivitetsprogrammet har gett resultat bland annat genom att kostnaderna för försäljning och administration minskade till 12,3 miljoner kronor, att jämföra med 14 miljoner kronor under samma kvartal året innan.

Mackmyra har under kvartalet släppt en ny produkt men den 3 september under kommande kvartal släpper nu destilleriet sin uppmärksammade AI-whisky, världens första whisky framtagen av Artificiell Intelligens som master blender.

Mer om:Mackmyra |whisky
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125