23948sdkhjf

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Efter ett års pilotsatsning lanseras ett nytt kylskåp.

Matsvinnsföretaget Karma har i cirka ett års tid testat särskilda kylar som de utvecklat tillsammans med Electrolux och nu är det dags för en vid lansering av den färdiga produkten.

Läs också: B2B nästa för Karma och Martin & Servera

– Vi på Electrolux är en stor spelare med stora ambitioner och har även ett stort ansvar. Just nu har vi en klimatkris där vårt nuvarande system inte längre är hållbart och vi måste tillsammans göra något åt det. I bland annat det här samarbetet med Karma hoppas vi att kunna nå vårt mål om att 2030 ska det hållbara valet även vara det föredragna valet, säger Tove Chevalley, digital innovation officer på Electrolux.

På Electroluxs huvudkontor i Stockholm presenterades den nya kylen som efter testperioden genomgått en del förändringar. Borta är surfplattan som tidigare möjliggjorde upplåsning av kylen, det sköts nu istället av en särskild mekanik utvecklad av startupbolaget Qlocx. Även hyllorna har blivit fler för att kunna öka kylskåpets fyllnadsgrad.

– Kylskåpet löser ett problem som många butiker som satsar på att ta hand om matsvinn har då det blir en naturlig plats att samla allt på. Sen blir det bra reklam för en butiks hållbarhetssatsning samt en riktig tidssparare för både personal och kunder, säger Ludvig Berling medgrundare av Karma.

Den första Karma-kylen testades på Ica Kvantum Liljeholmen och den har varit framgångsrik, vilket Jesper Anell, kommunikationsansvarig på Ica Kvantum Liljeholmen som närvarade under presentationen kunde intyga:

Läs också: De är bäst på att rädda mat

– Vi var först lite tveksamma först då kylen innebär att alla kan plocka vad de vill när de öppnar den. Men det visade sig att det blev mindre fel än när vi hanterade det själva, folk är ärligare än man tror, säger han.

Under testperioden på både Ica Kvantum Liljeholmen och fyra andra butiker har det visat sig att förutom att rädda mat som annars skulle slängts bidrar även kylarna till att locka kunder till butiken. Nästan 65 procent av de som handlade en Karma-vara köpte även något annat och medelköpet hamnade då i snitt på 200 kronor.

Karma har för tillfället cirka 15 butiker på gång som ska ta in kylskåpet och förhoppningen är att ännu fler ska ansluta sig och att liknande lösningar även skulle kunna användas av andra aktörer som restauranger. Framöver hoppas även Karma på att kunna sälja varor som varierar i vikt så som kött i kylen.

Mer om: Electrolux | Karma | kylar
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203