23948sdkhjf

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Efter ett års pilotsatsning lanseras ett nytt kylskåp.

Matsvinnsföretaget Karma har i cirka ett års tid testat särskilda kylar som de utvecklat tillsammans med Electrolux och nu är det dags för en vid lansering av den färdiga produkten.

Läs också: B2B nästa för Karma och Martin & Servera

– Vi på Electrolux är en stor spelare med stora ambitioner och har även ett stort ansvar. Just nu har vi en klimatkris där vårt nuvarande system inte längre är hållbart och vi måste tillsammans göra något åt det. I bland annat det här samarbetet med Karma hoppas vi att kunna nå vårt mål om att 2030 ska det hållbara valet även vara det föredragna valet, säger Tove Chevalley, digital innovation officer på Electrolux.

På Electroluxs huvudkontor i Stockholm presenterades den nya kylen som efter testperioden genomgått en del förändringar. Borta är surfplattan som tidigare möjliggjorde upplåsning av kylen, det sköts nu istället av en särskild mekanik utvecklad av startupbolaget Qlocx. Även hyllorna har blivit fler för att kunna öka kylskåpets fyllnadsgrad.

– Kylskåpet löser ett problem som många butiker som satsar på att ta hand om matsvinn har då det blir en naturlig plats att samla allt på. Sen blir det bra reklam för en butiks hållbarhetssatsning samt en riktig tidssparare för både personal och kunder, säger Ludvig Berling medgrundare av Karma.

Den första Karma-kylen testades på Ica Kvantum Liljeholmen och den har varit framgångsrik, vilket Jesper Anell, kommunikationsansvarig på Ica Kvantum Liljeholmen som närvarade under presentationen kunde intyga:

Läs också: De är bäst på att rädda mat

– Vi var först lite tveksamma först då kylen innebär att alla kan plocka vad de vill när de öppnar den. Men det visade sig att det blev mindre fel än när vi hanterade det själva, folk är ärligare än man tror, säger han.

Under testperioden på både Ica Kvantum Liljeholmen och fyra andra butiker har det visat sig att förutom att rädda mat som annars skulle slängts bidrar även kylarna till att locka kunder till butiken. Nästan 65 procent av de som handlade en Karma-vara köpte även något annat och medelköpet hamnade då i snitt på 200 kronor.

Karma har för tillfället cirka 15 butiker på gång som ska ta in kylskåpet och förhoppningen är att ännu fler ska ansluta sig och att liknande lösningar även skulle kunna användas av andra aktörer som restauranger. Framöver hoppas även Karma på att kunna sälja varor som varierar i vikt så som kött i kylen.

Mer om: Electrolux | Karma | kylar
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Garba på fast adress – men poppar upp på mässa

1

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

70 jämnt för Pinchos – nu väntar nordisk satsning

Först med veganska revbensspjäll

Nyhetsbrev

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Arkiv

Norskt riskkapitalbolag storägare i Bastard Burgers

Affären möjliggör internationell expansion för streetfoodkedjan.

Stjärnkock gör ny krogsatsning på Österlen

Första burklinjen för vin

Saffran och pepparkaka i I'ts Pleats julkollektion

Lantmännen lanserar egen vodka

Samarbetar med Mackmyra.

Boulebar bygger ny paviljong i Rålambshovsparken

De serverar bästa affärslunchen

Symbios öppnade i maj – redan korad till årets affärskrog.

O'Learys lägger större betoning på maten

Henrik Severin har skapat ett koncept som ska höja matupplevelsen på sportbarkedjans restauranger.

De ska göra svinnet lönsamt

Här bygger Martin & Servera nytt lager

Ännu en Burger King-restaurang

Positanos aperotivokultur redo för NK:s kunder

Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

Reitan Convenience samarbetar med Reactor för att utveckla framtidens convenienceformat.

Max till Härnösand – flyttar in hos Stora Coop

Nytt Årets kock-uppdrag och ny krog för Tommy Myllymäki

Spisen inlyft i nya restaurangen på Biskopsudden.

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.284