23948sdkhjf

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. 

Läs också: Kafferabatt minskar engångsmuggar

Nu visar statistik för maj, juni, juli och augusti att detta lett till en minskad förbrukning av engångsmuggar med 1,55 procent i hela riket och 5,67 procent i butiker med studentnära lägen. Engångsmuggar är till stor del gjord av papper, men har en insida av plast för att göra muggen tät. Och engångsartiklar av plast står i dag för ungefär hälften av allt skräp som hittas på europeiska stränder.

EU har beslutat att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast, som engångsmuggar för kaffe, ska minska. Håll Sverige Rent driver sedan 2018 ett projekt som heter Hej då engångsmugg. Som en del i projektet samarbetar Håll Sverige Rent med Reitan Conveinence Sweden AB (RCS), som är franchisegivare åt kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige. Syftet med samarbetet är att minska förbrukningen av engångsmuggar.

De kunder som har med sig en egen kaffemugg till Pressbyrån eller 7-Eleven får en rabatt på tre kronor per kaffe. Målet var att minska förbrukningen med 5 procent totalt och det målet ser nu ut att nås i butiker med studentnära lägen. I hela riket är det en minskning med 1,55 procent, vilket om trenden håller i sig året ut skulle betyda en minskning på 150 000 engångsmuggar från april till årsskiftet.

- Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och mäter skräp i naturen eller på stränder. Därför är det oerhört glädjande att vi ser att vi kan ändra människors beteenden med till synes små förändringar. Fler och fler inser att det moderna sättet att dricka sitt kaffe på språng är ur en medhavd mugg, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent i ett pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pizzakedjan Domino's lämnar Sverige

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Operakällarens privata vinbar blir publik

Nobiskällaren öppnar den 5 november.

Rekordmånga tävlade i SM i Mathantverk

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

För andra gången på 28 år – alkoholfri öl vann finaste priset

Nyhetsbrev

Malaysisk snabbmatskedja till Europa – väljer Kista Galleria

Arkiv

Trion bakom Tjoget tar aperitivokulturen till NK

Först fjällen sedan Avenyn för Boqueria

28-åring korad till Årets konditor

Världens första ölflaska i papper

Ica-folk ska driva restaurang i expansivt område

Brödernas krogimperium byter namn och nyöppnar krog

Ett steg till för e-handelsgrossisten – börjar med alkohol

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Svenska expansionen tar fart – här är städerna dit KFC är på väg

Snabbmatskedjan ska gå från dagens åtta till hundratalet svenska restauranger.

Beijing8 nu även i Täby

Tallink tar Burger King till Baltikum

Öppningsdags för italienska satsningar x 2

Santo och Emanuel italienska nytillskott i Stockholms krogvärld.

Bageriingrediensproducent byter namn

Absolutflaska hyllar återvinning

Kändiskock öppnar krog med hälsosam profil

Hon ska förändra Smaka på Stockholm

Alvestaglass ska distribuera Häagen-Dazs i Sverige

Max fick pris av FN

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

Så mycket kostade årets första hummer

Ny must signerad Ranelid

”Omöjlig” burgare nu även i butiker

Hållbarhetspris till matsvinnsentreprenör

Max förstärker ledningen

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

Tävling
Han vann titeln Årets Ekokock

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Utredning om skatt på engångsartiklar

Hungrig läggs ned

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161