23948sdkhjf

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. 

Läs också: Kafferabatt minskar engångsmuggar

Nu visar statistik för maj, juni, juli och augusti att detta lett till en minskad förbrukning av engångsmuggar med 1,55 procent i hela riket och 5,67 procent i butiker med studentnära lägen. Engångsmuggar är till stor del gjord av papper, men har en insida av plast för att göra muggen tät. Och engångsartiklar av plast står i dag för ungefär hälften av allt skräp som hittas på europeiska stränder.

EU har beslutat att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast, som engångsmuggar för kaffe, ska minska. Håll Sverige Rent driver sedan 2018 ett projekt som heter Hej då engångsmugg. Som en del i projektet samarbetar Håll Sverige Rent med Reitan Conveinence Sweden AB (RCS), som är franchisegivare åt kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige. Syftet med samarbetet är att minska förbrukningen av engångsmuggar.

De kunder som har med sig en egen kaffemugg till Pressbyrån eller 7-Eleven får en rabatt på tre kronor per kaffe. Målet var att minska förbrukningen med 5 procent totalt och det målet ser nu ut att nås i butiker med studentnära lägen. I hela riket är det en minskning med 1,55 procent, vilket om trenden håller i sig året ut skulle betyda en minskning på 150 000 engångsmuggar från april till årsskiftet.

- Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och mäter skräp i naturen eller på stränder. Därför är det oerhört glädjande att vi ser att vi kan ändra människors beteenden med till synes små förändringar. Fler och fler inser att det moderna sättet att dricka sitt kaffe på språng är ur en medhavd mugg, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent i ett pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademin

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Arla mixar butik och restaurang i saluhall

Sayan Isakssons nya restaurang har fått ett namn

I januari öppnar thailändska restaurangen Isaan på Berns.

Hit kommer Bastard Burgers och asiatiska koncept

Nyhetsbrev

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Arkiv

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

De ska testa pant på take away-förpackningar

McDonald's sparkar sin vd – kärleksaffär bröt mot reglerna

1

Lista: Sveriges största ölbryggerier

Oppigårds bryggeri i Hedemora är landets största mikrobryggeri.

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139