23948sdkhjf

Världens första ölflaska i papper

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Carlsberg presenterar nu nya prototyper av ”Green Fibre Bottle”, världens första pappersflaska för öl. Flaskan är huvudsakligen tillverkad av hållbara fiber från trä.

Prototyperna har en tunn plastfilm på insidan som består av återvunnen plast, så kallad RPET, vilket gör att flaskan kan uppfylla de höga standarderna som krävs för att innehålla öl. Målet på sikt är att hela flaskan ska vara biobaserad.

Prototyperna presenterades under C40 Worlds Mayors Summit 2019 i Köpenhamn där representanter för världens största städer träffas för att diskutera hur man kan möta klimatförändringarna.

– Vi arbetar intensivt med förpackningsinnovationer och är nöjda med de framsteg vi har gjort med Green Fibre Bottle. Även om vi ännu inte har kommit i mål är prototyperna ett viktigt steg mot att förverkliga vår ambition att få ut Green Fibre Bottle på marknaden. Innovation tar tid och vi kommer fortsätta samarbeta med ledande experter för att övervinna tekniska utmaningar, säger Myriam Shingleton, vice president group development på Carlsberg Group.

Carlsberg inledde arbetet med Green Fibre Bottle 2015 tillsammans med ecoXpac, BillerudKorsnäs och forskare vid Danmarks Tekniske Universitet. Ur detta initiativ föddes PABOCO, Paper Bottle Company – ett joint venture mellan BillerudKorsnäs och förpackningsföretaget Alpla. Nu ansluter även The Coca-Cola Company, The Absolut Company och L’Oréal till samarbetsprogrammet inom PABOCO för att främja hållbara förpackningar och fortsätta utvecklingen av pappersflaskor.

– Utvecklingen av Green Fibre Bottle visar att den här typen av innovationer är möjliga när flera parter arbetar tillsammans. Därför är vi mycket glada över att andra likasinnade företag har anslutit sig till PABOCO. Denna typ av partnerskap där alla förenas i en ambition att skapa hållbara innovationer är det bästa sättet att åstadkomma verklig förändring, säger Myriam Shingleto

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pizzakedjan Domino's lämnar Sverige

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Operakällarens privata vinbar blir publik

Nobiskällaren öppnar den 5 november.

Rekordmånga tävlade i SM i Mathantverk

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

För andra gången på 28 år – alkoholfri öl vann finaste priset

Nyhetsbrev

Malaysisk snabbmatskedja till Europa – väljer Kista Galleria

Arkiv

Trion bakom Tjoget tar aperitivokulturen till NK

Först fjällen sedan Avenyn för Boqueria

28-åring korad till Årets konditor

Världens första ölflaska i papper

Ica-folk ska driva restaurang i expansivt område

Brödernas krogimperium byter namn och nyöppnar krog

Ett steg till för e-handelsgrossisten – börjar med alkohol

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Svenska expansionen tar fart – här är städerna dit KFC är på väg

Snabbmatskedjan ska gå från dagens åtta till hundratalet svenska restauranger.

Beijing8 nu även i Täby

Tallink tar Burger King till Baltikum

Öppningsdags för italienska satsningar x 2

Santo och Emanuel italienska nytillskott i Stockholms krogvärld.

Bageriingrediensproducent byter namn

Absolutflaska hyllar återvinning

Kändiskock öppnar krog med hälsosam profil

Hon ska förändra Smaka på Stockholm

Alvestaglass ska distribuera Häagen-Dazs i Sverige

Max fick pris av FN

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

Så mycket kostade årets första hummer

Ny must signerad Ranelid

”Omöjlig” burgare nu även i butiker

Hållbarhetspris till matsvinnsentreprenör

Max förstärker ledningen

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

Tävling
Han vann titeln Årets Ekokock

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Utredning om skatt på engångsartiklar

Hungrig läggs ned

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093