23948sdkhjf

O'Learys lägger större betoning på maten

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Henrik Severin har skapat ett koncept som ska höja matupplevelsen på sportbarkedjans restauranger.

Sportbarkedjan O'Learys, som haft det tufft ekonomiskt, tar nu ett steg i ny riktning. Med ett nytt koncept är målet att O'Learys framöver ska uppfattas som en casual dining-restaurang samtidigt som känslan av amerikansk sportbar består. 

Läs också: Här ska O'Learys relansera sitt koncept

– Vi har länge setts som en sportbar där man kan äta men vill i stället ses som en restaurang där man kan se sport, säger Henrik Severin, food & beverage director på O'Learys.

Henrik Severin har gedigen branschbakgrund bland annat som souschef på Operakällaren i Stockholm och executive chef på hotellkedjan Scandic. Han har också varit chef de partie på Michel Braas i Frankrike och jobbat på Gordon Ramsays i London. När han kom till O’Learys började han genast analysera materbjudandet och drog igång en serie kundundersökningar. Det nya konceptet bygger på analysen av dessa undersökningar. 

Gästerna på O'Learys 76 svenska restauranger kommer att få se mer färska råvaror, mer mat lagad från grunden, mer grönsaker och en större variation av proteinkällor. För att höja helhetsupplevelsen i restaurangen ingår även en bättre dryckesportfölj, ny menylayout, nytt porslin och ny inredning i uppgraderingen.

För att säkerställa en jämn och hög matkvalitet har O'Learys startat ett utbildningsprogram för köks- och servicepersonal. 

– Vi har skapat lättare rätter och en modernare meny som kan tilltala alla segment. Maten ska vara mer attraktiv för både smaken och ögat. Kort sagt är det nu mycket mer kärlek i matlagningen, säger Henrik Severin.

Det nya matkonceptet kommer att vara infört på samtliga O’Learys-restauranger i Sverige, Norge och Finland under december 2019.

Mer om: O'Learys
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här finns landets bästa pizzerior

Efter stängningarna – Sushirullen med nytt franchisekoncept

Korvkedja expanderar med franchise

Gourmetkorv kliver för första gången utanför Göteborg.

Nya Carnegiebryggeriet bygger ny anläggning

Midan bland nytillskotten i Kista Galleria

EM-silver för Svenska konditorlandslaget

Nyhetsbrev

Arnold's – nu även med lunchservering

Arkiv

Nystartad krog som brinner för öl

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Modemärke lanserar eget vin

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

Grillkedjan växer med nya restauranger

Mangal BBQ till Vällingby centrum i april.

”Pucken” fyller 20 år

Eldrivna kylfordon för urban transport av livsmedel

Nu kommer det "omöjliga" fläsket

Cirkusfråga i ansökan till ny Pinchos

Första sushikedjan med enbart hållbar fisk

Kaffekedja lanserar återanvändbara kaffemuggar

Tv-serie om relation mellan matälskare

Havsmat i street food-anda hos Fiskbar 17

Stopp för vinbox som handväska

Hon är ny operativ chef för Brasserigruppen

Nytt snabbmatskoncept med ägg i alla rätter

Espresso House-grundaren tänker gå globalt direkt med sin nya satsning.

Storproducent av alkoholfria viner byter namn

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Uber Eats i samarbete med saluhall och Icabutik

Anrikt bryggeri byter profil och expanderar

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Åre får ännu en krog

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Här har Wayne's Coffee invigt nytt kafé

2

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156