23948sdkhjf

O'Learys lägger större betoning på maten

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Henrik Severin har skapat ett koncept som ska höja matupplevelsen på sportbarkedjans restauranger.

Sportbarkedjan O'Learys, som haft det tufft ekonomiskt, tar nu ett steg i ny riktning. Med ett nytt koncept är målet att O'Learys framöver ska uppfattas som en casual dining-restaurang samtidigt som känslan av amerikansk sportbar består. 

Läs också: Här ska O'Learys relansera sitt koncept

– Vi har länge setts som en sportbar där man kan äta men vill i stället ses som en restaurang där man kan se sport, säger Henrik Severin, food & beverage director på O'Learys.

Henrik Severin har gedigen branschbakgrund bland annat som souschef på Operakällaren i Stockholm och executive chef på hotellkedjan Scandic. Han har också varit chef de partie på Michel Braas i Frankrike och jobbat på Gordon Ramsays i London. När han kom till O’Learys började han genast analysera materbjudandet och drog igång en serie kundundersökningar. Det nya konceptet bygger på analysen av dessa undersökningar. 

Gästerna på O'Learys 76 svenska restauranger kommer att få se mer färska råvaror, mer mat lagad från grunden, mer grönsaker och en större variation av proteinkällor. För att höja helhetsupplevelsen i restaurangen ingår även en bättre dryckesportfölj, ny menylayout, nytt porslin och ny inredning i uppgraderingen.

För att säkerställa en jämn och hög matkvalitet har O'Learys startat ett utbildningsprogram för köks- och servicepersonal. 

– Vi har skapat lättare rätter och en modernare meny som kan tilltala alla segment. Maten ska vara mer attraktiv för både smaken och ögat. Kort sagt är det nu mycket mer kärlek i matlagningen, säger Henrik Severin.

Det nya matkonceptet kommer att vara infört på samtliga O’Learys-restauranger i Sverige, Norge och Finland under december 2019.

Mer om: O'Learys
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Garba på fast adress – men poppar upp på mässa

1

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

70 jämnt för Pinchos – nu väntar nordisk satsning

Först med veganska revbensspjäll

Nyhetsbrev

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Arkiv

Norskt riskkapitalbolag storägare i Bastard Burgers

Affären möjliggör internationell expansion för streetfoodkedjan.

Stjärnkock gör ny krogsatsning på Österlen

Första burklinjen för vin

Saffran och pepparkaka i I'ts Pleats julkollektion

Lantmännen lanserar egen vodka

Samarbetar med Mackmyra.

Boulebar bygger ny paviljong i Rålambshovsparken

De serverar bästa affärslunchen

Symbios öppnade i maj – redan korad till årets affärskrog.

O'Learys lägger större betoning på maten

Henrik Severin har skapat ett koncept som ska höja matupplevelsen på sportbarkedjans restauranger.

De ska göra svinnet lönsamt

Här bygger Martin & Servera nytt lager

Ännu en Burger King-restaurang

Positanos aperotivokultur redo för NK:s kunder

Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

Reitan Convenience samarbetar med Reactor för att utveckla framtidens convenienceformat.

Max till Härnösand – flyttar in hos Stora Coop

Nytt Årets kock-uppdrag och ny krog för Tommy Myllymäki

Spisen inlyft i nya restaurangen på Biskopsudden.

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.089