23948sdkhjf

O'Learys lägger större betoning på maten

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Henrik Severin har skapat ett koncept som ska höja matupplevelsen på sportbarkedjans restauranger.

Sportbarkedjan O'Learys, som haft det tufft ekonomiskt, tar nu ett steg i ny riktning. Med ett nytt koncept är målet att O'Learys framöver ska uppfattas som en casual dining-restaurang samtidigt som känslan av amerikansk sportbar består. 

Läs också: Här ska O'Learys relansera sitt koncept

– Vi har länge setts som en sportbar där man kan äta men vill i stället ses som en restaurang där man kan se sport, säger Henrik Severin, food & beverage director på O'Learys.

Henrik Severin har gedigen branschbakgrund bland annat som souschef på Operakällaren i Stockholm och executive chef på hotellkedjan Scandic. Han har också varit chef de partie på Michel Braas i Frankrike och jobbat på Gordon Ramsays i London. När han kom till O’Learys började han genast analysera materbjudandet och drog igång en serie kundundersökningar. Det nya konceptet bygger på analysen av dessa undersökningar. 

Gästerna på O'Learys 76 svenska restauranger kommer att få se mer färska råvaror, mer mat lagad från grunden, mer grönsaker och en större variation av proteinkällor. För att höja helhetsupplevelsen i restaurangen ingår även en bättre dryckesportfölj, ny menylayout, nytt porslin och ny inredning i uppgraderingen.

För att säkerställa en jämn och hög matkvalitet har O'Learys startat ett utbildningsprogram för köks- och servicepersonal. 

– Vi har skapat lättare rätter och en modernare meny som kan tilltala alla segment. Maten ska vara mer attraktiv för både smaken och ögat. Kort sagt är det nu mycket mer kärlek i matlagningen, säger Henrik Severin.

Det nya matkonceptet kommer att vara infört på samtliga O’Learys-restauranger i Sverige, Norge och Finland under december 2019.

Mer om: O'Learys
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109