23948sdkhjf

Burktappare Årets Ölutvecklare

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Burktappningsföretaget CanMan har utsetts till Årets Ölutvecklare 2019. Priset, som instiftades av Carlsberg Sverige för åtta år sedan, delades ut under Nöjesguidens Ölmässa i Stockholm den 25 januari.

Årets Ölutvecklare är priset som sätter strålkastarljuset på den svenska ölscenen. Syftet är att uppmärksamma och främja personer, företag eller organisationer som, på ett inspirerande och engagerande sätt, aktivt arbetar för att utveckla den svenska ölkulturen.

– Den svenska ölscenen bubblar verkligen av nybyggaranda och kreativitet. Och har gjort så under en tid, vilket innebar en extra utmaning för juryn när årets ölutvecklare skulle utses, säger Henric Byström, Kommunikationschef på Carlsberg Sverige och juryns ordförande.

Årets vinnare blev CanMan – Sveriges första och enda mobila burktappningsföretag som hjälper lokala bryggerier över hela landet att tappa öl och läsk på burk, något som är både miljösmart och gynnar kvaliteten.

Det prestigefulla priset delades ut under Nöjesguidens Ölmässa som gick av stapeln i Pelarsalen på Norra Latin i Stockholm den 25 januari. CanMan vann priset i hård konkurrens med Great Swedish Beer Festival och Stockholm Brewing Co.

– Det blev tillslut CanMan som drog det längsta strået. CanMan är verkligen en värdig vinnare som har förenklat livet för mängder av hantverksbryggerier. Och lyft burken som ett förstklassigt förpackningsslag, säger Henric Byström.

Juryns motivering löd:

Årets vinnare har på kort tid, och med hjälpande hand inte bara underlättat för många bryggerier utan även sett till att fler upptäcker vilket fantastiskt öl-land Sverige har blivit. Vinnaren är varken ett bryggeri eller en ölpersonlighet, utan en ambulerande produktionslina. CanMan är Sveriges första och enda mobila burktappningsföretag som hjälper lokala bryggerier över hela landet att tappa öl och läsk på burk, något som är både miljösmart och gynnar kvaliteten.

Tidigare vinnare:
2011 Pubologi, 2012 Nynäshamns Ångbryggeri, 2013 Henok Fentie, Omnipollo, 2014 Brekeriet, 2015 Spritmuseum, 2016 Folkölsbutiken & Bottle Shop samt hederspris till Marianne Wallberg/SBWF, 2017 GBG Beer Week, 2018 Josefine ”Ölgäris” Törnqvist

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125