23948sdkhjf

Asien lyfte Carlsbergs ölförsäljning

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Den danska bryggeriätten Carlsberg ökade sin ölförsäljning från 112,3 miljoner hektoliter till 112,5 miljoner under andra halvåret 2019. Det framgår av företagets senaste årsredovisning. Det är framförallt de asiatiska marknaderna som stått för ökningen med hela 8 procent då försäljningen backade i både Väst- och Östeuropa.

Läs också: Mitt i krisen – Poppels öppnar restaurang

Även området "non-beer" ökar från 20,8 miljoner hektoliter till 22,4 miljoner. Här ökar båda de europeiska marknaderna men det är framförallt Asien som står för en tillväxt på hela 33 procent.

Samtidigt är den asiatiska marknaden också det område som oroar Carlsberg mest.

– Vi står inför ett mycket volatilt företagsklimat med bland annat utbrottet av coronaviruset i Kina som vi ännu inte vet omfattningen av ännu, skriver Carlsberg i årsredovisningen.

Carlsberg gör ett rörelseresultat före engångsposter på 5 294 miljoner danska kronor för det andra halvåret 2019, vilket slår analytikernas förväntningar om ett rörelseresultat på 5 272 miljoner danska kronor.

Läs också: Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

Nettoomsättningen uppgick till 32 912 miljoner danska kronor, att jämföra med analytikernas förväntningar som låg på en nettoomsättning om 33 081 miljoner danska kronor, enligt Infronts prognossammanställning.

Den ordinarie utdelningen föreslås bli 21:00 danska kronor per aktie för helåret. Analytikerna väntade en ordinarie utdelning om i snitt 22:90 danska kronor.

Bolaget påbörjar ett nytt tolvmånaders återköpsprogram på 5 miljarder danska kronor.

Mer om: bryggeri | Carlsberg
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Johan Jureskog: ”Även köttätare ska äta klimatsmart”

Stor intervju med stjärnkocken som har tröttnat på fine dining och nu satsar på hållbar snabbmat.

Hemburgarlåda med gör-det-själv-kit från Max

Whiskybolaget anpassar till väsentlig lägre försäljning

Max-grundarens stiftelse finansierar ny professur

Altia stöttar krogbransch i kris med utbildningsstipendier

Serverar alla vårdanställda för halva priset

Nyhetsbrev

Tex mex-kedjan Panamigas i konkurs

Arkiv

Tennstopets premiär stoppas av coronakrisen

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Flippin Burgers i rekonstruktion

Gemensam drive thru för fyra krogar

Niklas Ekstedts viltköttbullar på 7-Eleven

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Stor köttleverantör i konkurs

Jannes & Royas Kött med 35 anställda och miljonomsättning på obestånd.

Virtuell öl till stöd för mikrobryggerier

Bil- och bordsservering ska skydda kunderna på Max

Kampanj för att rädda bagerier och konditorier

Dubbla franchisepriser till Pinchos

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Take away-drinkar i New York – svåra att förpacka

35 restauranger i upprop för #vartannatbord

Vill göra restaurangbesöken säkrare genom att öka avståndet mellan gästerna.

Hyresstöd för restauranger i regeringens åtgärdspaket

Ölprovning på distans ska hjälpa små bryggerier

Gastro Nord flyttad till oktober

57-procentig ökning av konkurser i mars

Teamet som ska skapa ostupplevelser

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

Systembolaget begränsar öppettiderna

”Ta ert ansvar – sälj restaurangernas mat”

Absolut tillverkar desinficeringssprit

Gateau säger upp 85 provanställda

Menupay permitterar 60 procent av personalen

Här är Årets rätt

Även Systembolaget ser "coronaboost"

Impossible Foods tar in halv miljard dollar

Dubbel Dubbel-premiär i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11