23948sdkhjf

Asien lyfte Carlsbergs ölförsäljning

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Den danska bryggeriätten Carlsberg ökade sin ölförsäljning från 112,3 miljoner hektoliter till 112,5 miljoner under andra halvåret 2019. Det framgår av företagets senaste årsredovisning. Det är framförallt de asiatiska marknaderna som stått för ökningen med hela 8 procent då försäljningen backade i både Väst- och Östeuropa.

Läs också: Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Även området "non-beer" ökar från 20,8 miljoner hektoliter till 22,4 miljoner. Här ökar båda de europeiska marknaderna men det är framförallt Asien som står för en tillväxt på hela 33 procent.

Samtidigt är den asiatiska marknaden också det område som oroar Carlsberg mest.

– Vi står inför ett mycket volatilt företagsklimat med bland annat utbrottet av coronaviruset i Kina som vi ännu inte vet omfattningen av ännu, skriver Carlsberg i årsredovisningen.

Carlsberg gör ett rörelseresultat före engångsposter på 5 294 miljoner danska kronor för det andra halvåret 2019, vilket slår analytikernas förväntningar om ett rörelseresultat på 5 272 miljoner danska kronor.

Läs också: Mitt i krisen – Poppels öppnar restaurang

Nettoomsättningen uppgick till 32 912 miljoner danska kronor, att jämföra med analytikernas förväntningar som låg på en nettoomsättning om 33 081 miljoner danska kronor, enligt Infronts prognossammanställning.

Den ordinarie utdelningen föreslås bli 21:00 danska kronor per aktie för helåret. Analytikerna väntade en ordinarie utdelning om i snitt 22:90 danska kronor.

Bolaget påbörjar ett nytt tolvmånaders återköpsprogram på 5 miljarder danska kronor.

Mer om: bryggeri | Carlsberg
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Nyhetsbrev

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Arkiv

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Pressbyrån gör en Amazon – obemannat utan skanning

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.098