23948sdkhjf

Asien lyfte Carlsbergs ölförsäljning

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Den danska bryggeriätten Carlsberg ökade sin ölförsäljning från 112,3 miljoner hektoliter till 112,5 miljoner under andra halvåret 2019. Det framgår av företagets senaste årsredovisning. Det är framförallt de asiatiska marknaderna som stått för ökningen med hela 8 procent då försäljningen backade i både Väst- och Östeuropa.

Läs också: Omnipollo öppnar sitt första bryggeri – i en kyrka

Även området "non-beer" ökar från 20,8 miljoner hektoliter till 22,4 miljoner. Här ökar båda de europeiska marknaderna men det är framförallt Asien som står för en tillväxt på hela 33 procent.

Samtidigt är den asiatiska marknaden också det område som oroar Carlsberg mest.

– Vi står inför ett mycket volatilt företagsklimat med bland annat utbrottet av coronaviruset i Kina som vi ännu inte vet omfattningen av ännu, skriver Carlsberg i årsredovisningen.

Carlsberg gör ett rörelseresultat före engångsposter på 5 294 miljoner danska kronor för det andra halvåret 2019, vilket slår analytikernas förväntningar om ett rörelseresultat på 5 272 miljoner danska kronor.

Läs också: Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Nettoomsättningen uppgick till 32 912 miljoner danska kronor, att jämföra med analytikernas förväntningar som låg på en nettoomsättning om 33 081 miljoner danska kronor, enligt Infronts prognossammanställning.

Den ordinarie utdelningen föreslås bli 21:00 danska kronor per aktie för helåret. Analytikerna väntade en ordinarie utdelning om i snitt 22:90 danska kronor.

Bolaget påbörjar ett nytt tolvmånaders återköpsprogram på 5 miljarder danska kronor.

Mer om: bryggeri | Carlsberg
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkock på nya restaurangen Feira

Tävling
Årets unga kock korad

Vivino backar – halvvägs

Grön Michelinstjärna till Fotografiska

Tionde stekhuset hamnar i Karlstad

Hösten 2020 öppnar Blackstone Steakhouse på Bryggudden i Karlstad.

Tävling
Guldnivå – men fjärde plats i storköksklassen

Nyhetsbrev

Bagerierna som säljer flest semlor

Arkiv

De är Sveriges grönaste varumärken

Tv-kock med både ny krog och podd

Nu finns Knut även som lanthandel

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Tävling
OS-silver till kocklandslaget – guld till juniorerna

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Bores lanserar gatukök 2.0 på två nya orter

Max ska växa i Borås och Mölndal

Alla svenska krogar som tog hem Michelin-stjärnor

Aloë, Etoile och Oaxen uppmärksammades under ceremonin i Norge.

Axfood Snabbgross till restaurangtäta Jönköping

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Freetrailers släpvagnar till Max

Single-malt veteran i nya kläder

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Kök räddar käk på skånska restauranger

Ciderguru till Sverige – odlarnas intresse ökar

Lämnar Pinchos – blir ny vd för Harrys

Catenaccis Giretto nu även på Södermalm

De tar över Cuba Cola

Omnipollo öppnar sitt första bryggeri – i en kyrka

Asien lyfte Carlsbergs ölförsäljning

Dyster januari – 25 procent fler krogkonkurser

El Bulli-kocken Ferran Adrià gästar Stockholm i vår

Foodora byter vd och siktar på nya ”sista milen”-kunder

Coop dubblar mängden naturbeteskött

Samma chef's table-koncept men med nytt namn

Årets viltkock vill se mer vilt på krogen

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

Picadeli lanserar "Picabowl"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141