23948sdkhjf

Ny take away-låda testas i coronatider

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

FrontPac har tagit fram en ny take away-låda med unika egenskaper som underlättar både för restaurang och kund. Den mest särskiljande egenskapen är att flera lådor kan staplas ovanpå varandra och bäras i ett handtag.

Det är tufft för landets restauranger till följd av covid-19-pandemin och fler restauranger satsar på take away. Lådorna har därför väckt ett intresse från flera håll berättar Martin Enocson som är vd på FrontPac och initiativtagaren bakom projektet.

Ett av de företag som testat lådan är Eatery, en restaurangkedja i Stockholm. Piloten föll väl ut och nu förbereder Eatery en bredare lansering säger en nöjd Peter Erlandsson, vd på Eatery Sverige.

– Deras utmaning är att maten ska komma ut varm till kunderna och då hjälper vår wellåda till att hålla värmen och den är enkel att hantera och packa. Dessutom slipper de returhantering av plastbackar som annars används. Flera lådor kan enkelt staplas ovanpå varandra och bäras in av chauffören i bara ett handtag, berättar Martin Enocson.

Den italienska restaurangen La Greppia i Lomma valde att använda take away-lådan när de donerade 400 portioner mat till Lunds universitetssjukhus.

– Lådorna var enkla att montera ihop och hantera. Om du någon gång vikt ihop en pizzalåda så är denna precis lika enkel att montera, säger Babak Ghassemali en av delägarna på La Greppia.

Take away – lådan är konstruerad av Linnea Bondesson som är förpackningskonstruktör på FrontPac. Hon är van vid att omvandla idéer till färdiga förpackningar.

– Det som är unikt och en stor fördel med take away-lådorna är att de kan staplas flera stycken på varandra och bäras i ett handtag. De är dessutom konstruerade så att det går snabbt och enkelt att vika ihop dem till en färdig låda. Det är möjligt att anpassa lådan efter kundens behov, så som önskad storlek på lådan samt materialtjocklek utifrån hur tunga maträtterna är. Lådan är självklart hållbart producerad och helt återvinningsbar, berättar Linnea Bondesson.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Foodora i samarbete med Instagram

Klart med ny vd för Restaurangakademien

Svensk sprit tog hem guld i USA

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Nyhetsbrev

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Arkiv

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Sparrisen hotad av frost och corona

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109