23948sdkhjf

Lavazza satsar på kafékedja i Kina

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Det italienska kaffeföretagets flaggskeppsbutik har öppnat i Shanghai.

Det 125-åriga italienska familjeföretaget Lavazza och gått ihop med snabbmatsföretaget Yum China. Tillsammans ska de lansera en ny kafékedja i Kina. De två företagen har redan öppnat en Lavazza-butik I Shanghai, den första utanför Italien, som ett första steg i det nya partnerskapet, skriver Inside Retail Asia.

Läs också: Färdigförpackade måltidslösningar i Waynes nya koncept

Den nyöppnade flaggskeppsbutiken ligger i Jing'an, Shanghais historiska citydistrikt, och erbjuder vad som företagen hävdar är ”en heltäckande coffee shop-upplevelse som är nästan identisk med vad du kan förvänta dig att finna i Italien”.

Höga tak, muralmålningar och inredning i marmor ska bidra till den italienska känslan. Kaffet är kompletterat av ett gastronomiskt kafé som serverar traditionella Italien-inspirerade snacks.

Antonio Baravalle, vd för Lavazza Group, beskriver Yum China som en prestigepartner med djup inhemsk kunskap om marknaden och om de kinesiska konsumenternas behov.

– Kina är en viktig marknad med en enorm potential av outnyttjad kaffekonsumtion. Vi har sökt efter de rätta förutsättningarna att etablera Lavazza i Kina och Asien och det här partnerskapet är ett viktigt första steg, menar Baravalle.

Lavazza Group har sedan tidigare dotterbolag i elva länder, varav ett i Sverige. 

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Nyhetsbrev

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Arkiv

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Pressbyrån gör en Amazon – obemannat utan skanning

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109