23948sdkhjf

Paradiset återuppstår – med produktfokus

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Grundaren Johannes Cullberg köper tillbaka varumärket och diskuterar licensavtal med Midsona.

Den 23 mars kunde Fri Köpenskap berätta att Paradiset gått i konkurs. Dagligvarukedjan, som haft en mycket tuff ekonomisk resa i bagaget hade stängt ned olönsamma butiker och äntligen börjat se ljuset i tunneln, menar Johannes Cullberg.

Läs också: Invigning av NK:s nya saluhall

Sedan kom coronapandemin och konkursen blev ett faktum.

Man får bryta ihop och grina lite, sedan komma igen. Det hjälper inte att man tycker synd om sig själv. Paradiset är det jag arbetat med de senaste åren och då vore det extremt olyckligt om det hamnade i fel händer, säger Johannes Cullberg.

Nu har han, med eget kapital, gått in och köpt upp varumärket Paradiset, vilket tidningen Market var först med att berätta.

Men företaget kommer inte att drivas som tidigare. I dagsläget är samtliga butiker utsålda och stängda. Istället kommer Paradisets primära fokus att ligga på produkter och podcast, vilket var en resa som påbörjades redan innan konkursen. Den strategiska planen lades 2018 och det nya bolaget startades i juni 2019.

Jag har upptäckt att det är en bättre väg än att försöka konkurrera med Ica och de andra jättarna på butikssidan, det kostar för mycket. Själva tanken med Paradiset är att förbättra folk- och planethälsan och då är produkter en bra väg, säger Johannes Cullberg till Fri Köpenskap.

Innan konkursen hade Paradiset tagit fram ett 20-tal färdiga egna produkter och ett 40-tal låg i utvecklingsstadiet. Det arbetet fortsätter nu och flera kanaler är intressanta.

– Dagligvaruhandeln är självklart ett spår men det finns även potential att komma in på apotek lite senare. Hälsokostbutiker kan vara en annan väg men det finns även en marknad internationellt. Intresset för hälsosamma och planetvänliga produkter kommer inte heller bli mindre efter coronapandemin.

Hur ser det ut med samarbetspartners?

– Jag har ett licensavtal med Midsona Sverige som vi träffade förra sommaren och det ska vi nu diskutera kring.

Midsona Sverige utvecklar och marknadsför produkter som fokuserar på ett hälsosamt liv och koncernen är ledande i Norden inom ekologisk och plantbaserad mat.

– Exakt vad som händer får vi se längre fram men det är klart att det blir svårt att göra allt själv. Just nu gäller det att ta det lugnt och se till att det blir rätt och ekonomiskt hållbart. Jag har inte råd att göra misstag.

Johannes Cullberg utesluter inte heller en comeback när det gäller fysiska butiker, men då i franchiseform. Butiken i NK och framförallt butiken på Södermalm gick väldigt bra, menar han.

Butiken på Södermalm var hjärtat i Paradiset. Det var där vi funnits längst och hade en stark butik med trogna kunder. Vi kommer att ha en dialog med fastighetsägaren men i sådana fall får den drivas av de som är proffs på det. För mig blir det fokus på varumärket i form av podcast och produkter och sedan får vi se om det dyker upp butiker längre fram.

Mer om: paradiset
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145