23948sdkhjf

Miljardskuld för Joe & The Juice

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Joe & The Juice har det kämpigt på grunda av coronapandemin, men den snabbväxande danska juicekedjan hade stora ekonomiska problem redan innan krisen, skriver danska Finans.

Läs också: Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Räkenskaperna för 2019 visar att underskottet bara växer efter att kedjan tappat ytterligare 330 miljoner danska kronor förra året. Vid årsskiftet hade Joe & The Juice en långsiktig skuld på en miljard danska kronor, vilket motsvarar ungefär 1,4 miljarder svenska kronor.

Omsättningen har visserligen ökat, men rörelseresultatet (ebitda) har planat ut och landar på 94 miljoner danska kronor för 2019, att jämföra med 120 miljoner året innan.

Coronapandemin förvärrar det ekonomiska läget ytterligare.

”Det är ledningens nuvarande förväntning att den negativa effekten av covid-19 kommer att innebära en minskning av intäkterna med 20-30 procent. för hela 2020”, skriver Joe & The Juice i årsredovisningen.

Läs också: Juicetrenden når börsen

Joe & The Juice grundades år 2002 och säljer färsk, organisk juice, shakes, smörgåsar och kaffe. Huvudkontoret finns i Köpenhamn.

Majoritetsägaren, Stockholmsbaserade kapitalfonden Valedo Partners, köpte juiceföretaget 2013. General Atlantic steg in med en investering i bolaget tre år senare för att göra expansionsplanerna i USA möjliga. Det har lett till en massa nya juicebarer men det har också inneburit högre omkostnader och lansering på en marknad med mycket tuffare konkurrens, skriver danska Finans.

Joe & The Juice öppnade 35 butiker under 2019 och har nu totalt 280 juicebarer.

Mer om: joe & the juice
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111