23948sdkhjf

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Det fanns en tid när bensinmacken var mest bensin, nya torkarblad och en påse Gott & blandat. I dag har ett växande sortiment av mat och dryck blivit ett viktigt tillskott i kassan.

Preem är en av bensinmackskedjorna som tar upp kampen mot snabbmatskedjorna och de traditionella vägkrogarna.

– Branschen är duktig på att utveckla sitt kafé- och butikskoncept. Till och med dagligvaruhandeln sneglar på vad vi gör för att få idéer till sina förbutiker, säger Angelica Fagerholm, konceptansvarig butik, på Preem.

Hon förklarar att just nu är Preem i färd med att se över kafésittningen i sina drygt 100 butiker. Kaféet ska vara en mysig mötesplats som får gästen att stanna. Men utmaningarna är många och det tar tid att förändra en vägkultur som har stress som drivkraft.

– Många kunder är väldigt stressade, man är alltid på väg någonstans. Vi vill att stoppet ska vara bekvämt och kännas som en del av resan, framhåller Angelica Fagerholm.

Menyn utvecklas ständigt och i dag har stationerna ett brett sortiment av närodlat, ekologiskt, vegetariskt, veganskt och glutenfritt. Bästsäljaren är frukosten med bröd som bakats från grunden i butik. Och Picadeli salladsbar med självplock är ett populärt lunchalternativ när det inte är coronatider.

– Det finns mycket kvar att göra. Eftersom vi oftast får leveranser två gånger i veckan är planeringen oerhört viktig. Inget får bli gammalt. Precis som att vi dragit ner på plast och förpackningar vill vi inte medverka till matsvinn.

Nytt är också upplägg och layout på de digitala menyskärmarna. Där visas nu anpassade erbjudanden för olika tider på dagen.

– På morgonen visas frukostalternativen, mitt på dagen lunchalternativen och så vidare. Är kunden stressad blir det enklare att välja då.

Circle K satsar på att bli en matdestination med fördubblad omsättning på mat och dryck fram till 2023. Matsatsningen finns på 40 av bensinkedjans 297 stationer och fler ska byggas om under året.

– Vi kommer att kunna erbjuda fler sittplatser, parkeringsplatser och gratis wifi. Tanken är vi ska kunna benchmarka oss med andra snabbmatskedjor utmed vägarna, säger Circle K:s Sara Rencrantz, kategorichef på affärsområdet food.

Bra går frukosterbjudandet med nybakat surdegsbröd. Och på lunchen kan besökare botanisera bland texmexmat, butiksgjorda smörgåsar, ett växande sortiment av vegetariska rätter samt tillfälliga gästspel av kända matprofiler.

St1 testar också olika lösningar, bland annat en frukostmeny samt ett nytt koncept i fem pilotbutiker som ska utvärderas under året.

– Människor på väg behöver mat, vi följer trenderna. Drivmedlet är trafikskaparen. Ambitionen är att låta maten ta mer plats i våra trafikbutiker, säger Stefan Samuelsson, affärsområdeschef, retail, St1. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078