23948sdkhjf

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

| Av Kristin Trapp / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Kopparbergs hade en positiv utveckling under de första två månaderna av det första kvartalet 2020. Sedan kom coronapandemin. 

"Under januari och februari, innan covid-19-pandemin slog till fortsatte vi framgångsrikt satsningen på våra etablerade starka varumärken. Vi fortsatte också vår satsning inom spritsegmentet bl.a. genom att lansera Pink Gin Passionfruit/Orange, vilken tagits emot mycket positivt på de brittiska öarna. Även våra ciderprodukter nådde nya försäljningsframgångar", skriver vd Peter Bronsman i delårsrapporten. 

Under mars månad slog covid-19 till med full kraft och på Kopparbergs viktigaste marknad, Storbritannien, stängde alla pubar och restauranger. Även på den svenska marknaden föll försäljningen inom detta segment kraftigt. 

"De stängda gränserna gjorde att den tyska gränshandeln upphörde helt, medan den norska gränshandeln begränsades kraftigt. Vi fick därför kontinuerligt anpassa vår produktion till de olika ländernas respektive myndighetsbeslut. Jag kan med stolthet konstatera att vi så här långt har lyckats hantera situationen väl, såväl inom produktion som produktutveckling", skriver vd. 

I framför allt Storbritannien kunde Kopparbergs kompensera bortfallet på restaurant- och pubsidan med ökad försäljning inom dagligvarusegmentet - en utveckling som har hållit i sig även under april, enligt vd. 

"Situationen är däremot svår på turistdestinationerna, där osäkerheten alltjämt är stor", skriver han. 

Kopparbergs nettofakturering, exklusive dryckesskatter uppgick till 373 miljoner kronor (357) och resultat före skatt blev 50,0 miljoner kronor (41,4). 

"Självfallet är jag glad över att vi hittills lyckats förbättra koncernens resultat, men ödmjuk inför svårigheten att hantera covid-19 situationen, då ingen vet vad som kommer att hända framöver. Skulle det inte bli ytterligare drastiska myndighetsbeslut och restriktioner, känner jag mig relativt positiv inför kommande sommarmånader", skriver vd. 

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11