23948sdkhjf

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Det lilla kaffeföretaget Rutasoka Coffee startade 2017 och har sedan dess levererat ekologiskt kaffe från Kongo till framför allt restauranger och hotell. Men i och med coronaepidemin försvann nästan 70 procent av omsättningen.

Läs också: Efter inställda festivaler – nu ska 25 000 liter öl räddas

För att kunna fortsätta driva verksamheten fick grundaren Rebu Burubwa tänka om. Två lösningar lanserades där den ena är en kaffeprenumeration för privatpersoner där den som vill kan få sitt kaffe hemskickat en gång i månaden, varannan månad eller var tredje. Vid varje köp kan konsumenten även bestämma om de vill stödja Rutasokas kvinnoklinik i Kongo eller kaffemakarna på landsbygden i landet.

Kliniken var Rebu Burubwas första projekt där kaffetillverkningen tillkom senare och där båda verksamheterna nu samverkar. 

– De får chansen att odla och sälja kaffe igen. Vi ger dem utbildning och driver ett projekt med att skänka nya plantor till bönderna. En del av vinsten från kaffet driver sedan kvinnoklinken i Kongo, säger Rebu Burubwa, vd och ägare till Rutasoka Coffee, i en kommentar.

Den andra lösningen på problemet med den plötsliga förlusten av hotell- och restaurangkunder är att Rutasoka nu lanseras på bred front i samtliga av Lidls svenska butiker. Detta som en del i kedjans satsning på svenska leverantörer under coronakrisen.

– Coronapandemin har slagit hårt mot svenska matproducenter, därför valde Lidl att öppna dörrarna och ge fler svenska leverantörer möjlighet att sälja sina produkter i våra butiker över hela landet. Efter en mycket noggrann urvalsprocess är Rutasoka en av de som levde upp till Lidls tuffa kvalitets och hållbarhetskrav. Vi är väldigt glada över att få in Rutasoka i våra butiker och hoppas på ett långsiktigt och fruktsamt samarbete för båda parter, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige, i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093