23948sdkhjf

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Hamburgerkedjan ingår partnerskap med danska mikrobryggeriet Mikkeller.

Snabbmatsbranschen har varit sen med att haka på trenden med alkoholfritt, men nu börjar det hända saker. Burger King och mikrobryggeriet Mikkeller lanser tillsammans en World Gourmet-meny som innehåller en specialframtagen alkoholfri öl. Konceptet finns från och med den 24 juni på kedjans samtliga svenska restauranger.

Läs också: Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Satsningen inkluderar två nya gourmetburgare, Argentinan grill och French cheese, med en tillhörande öl från danska Mikkeller. Det här är första gången en hamburgerkedja gått in i ett partnerskap med ett bryggeri.

Ölen heter The King’s Cup och är en alkoholfri öl som är frisk, fruktig och fyllig. Den serveras i burkar designade av Mikkeller, där deras välkända karaktärer Henry och Sally avbildas som två Burger King-anställda.

– Det känns riktigt kul att kunna erbjuda helhetsupplevelsen av gourmetburgare och kvalitetsöl till en bred publik. Samarbetet med Mikkeller har verkligen varit spännande och positivt från dag ett, säger Daniel Schröder, marknadschef för Burger King i Sverige.

På Mikkeller välkomnas möjligheten att kunna erbjuda sin öl till ännu fler i Sverige.

– Ända sedan början med Mikkeller har mitt mål varit att demokratisera högkvalitativa hantverksöl och höja den allmänna standarden på öl. Genom det här samarbetet, som jag tycker är kul och inkluderande, når vi en bredare grupp, säger Mikkel Bjergsø, grundare och vd för Mikkeller.

Trots explosionen av alkoholfritt serverar många av landets snabbmatsställen fortfarande bara Fanta och Coca-Cola. Tips på vilken alkoholfri dryck som passar bäst till olika typer av snabbmat finns här.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156