23948sdkhjf

Coca-Cola börjar sälja alkoholhaltiga drycker

Coca-Cola ger sig in på marknaden för så kallad ”hard seltzer” – smaksatt kolsyrat vatten innehållande alkohol. Därmed börjar bolaget sälja alkoholhaltiga drycker i USA för första gången sedan det sålde sin vinverksamhet på 1980-talet.

Det rapporterar CNBC.

Coca-Cola kommer att sälja drycken under varumärket Topo Chico och säljstarten är planerad till första halvåret 2021.

Under den senaste tolvmånadersperioden nådde försäljningen av hard seltzer i USA 3 miljarder dollar, motsvarande cirka 26,5 miljarder kronor. Dryckeskategorin har på senare år blivit populär hos konsumenterna, bland annat på grund av dess relativt låga kaloriinnehåll.

Enligt Coca-Cola-konkurrenten Boston Beers vd Dave Burwick är konsumenternas skifte över till hard seltzer det största han sett sedan introduktionen av lågkaloriöl på 1970-talet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172