23948sdkhjf

Storstäderna nästa steg för Mocca deli-kedjan

Bröderna Mansours franchisekoncept med restaurang, bar och kafé finns snart i sex svenska städer.

Det började 2015 i Eskilstuna. Nu finns Mocca Deli i fem städer i mellersta Sverige och i april öppnar nästa restaurang i Västervik. Därefter är siktet inställt på att expandera franchisekonceptet med restaurang, bar och kafé till storstäder, både i Sverige och Europa, skriver Vestmanlands Läns Tidning.

Mocca deli drivs av bröderna Tony, Salle och Alen Mansour. Deras ambition har varit att skapa ett modernt kafé med en varm och familjär framtoning som passar alla typer av människor. Menyn består bland annat av pasta, sallader, wraps och pizza. För att hålla nere priserna lagas maten inte av kockar utan utifrån manualer.

Bröderna har sina rötter i Mellanöstern och växte upp med en matkultur med långkok, ris och färskt bröd. Känslan man får när man äter med händerna ville bröderna ta med sig när de öppnade sitt första Mocca deli och i linje med detta skapade Tony Mansour en pizza som är avlång och serveras uppskuren på en träbräda. Pizzan kallas för flatbread.

Vi skär upp pizzan för det är en del av vårt koncept att äta med händerna. Svensken gör vanligtvis inte det ute på restaurang. Men Mocca deli är inte fine dining, det är ett vardagsrum, som att du kommer hem till mig. När jag indirekt tvingar dig att äta med händerna blir du avslappnad. När du är avslappnad kan du vara dig själv, säger han till VLT.

Tony Mansour är vanligtvis ansiktet utåt och sköter expansion och utveckling, men lagar även mat, Salle Mansour är barista och sköter driften, Alen Mansour är bartender. 

I Västerås har Mocca deli varit en framgångssaga trots att restaurangen öppnade mitt under pandemin i oktober 2020. Bröderna öppnade i Västerås efter att ha lämnat över sitt första Mocca deli i Eskilstuna till en franchisetagare.

Enligt Tony Mansour går samtliga Mocca deli som tåget. 80 procent av gästerna är kvinnor. Det är ingen slump. 

Det ska tilltala kvinnor för det är främst kvinnor som går ut. 80 procent av våra gäster är kvinnor. Kvinnor umgås på ett annat sätt, sitter längre och smuttar på vin. Vi vill ha folk i lokalen för folk drar folk. Man vill inte gå in på ett tomt ställe.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078