23948sdkhjf

Efter debatten om krympflation – kaffeföretagen välkomnar prishöjningar

Under flera år har kaffet varit förknippat med krympflation, efter att flera varumärken minskade storleken på sina förpackningar. Nu är kaffepriset under lupp igen. Kostnadsökningar i flera led väntas påverka priset ut till konsument i fikanationen Sverige.

För några år sedan fick fenomenet krympflation mycket uppmärksamhet, där kaffe stod i fokus när bolag som Löfbergs, Zoégas och Gevalia gick från 500 gram per förpackning till 450 gram per förpackning, men behöll samma pris.

I samband med kostnadsökningar och inflation som just nu slår mot företag och producenter i flera led, har krympflation blivit ett begrepp på tapeten igen.

– Det hänger ihop med att vi ställde om hela sortimentet till hållbart certifierat kaffe som kostar lite mer, men som innebär att odlarna får bättre betalt. Det förbättrar deras möjligheter och villkor, och bidrar till att det går att leva på att odla kaffe vilket en förutsättning för att vi ska kunna dricka gott kaffe i framtiden också, säger Björn Norén, försäljningschef på Löfbergs, om den prisökning som bolaget genomförde då.

Löfbergs ser, likt flera andra kaffeaktörer att det kommer utmanande tider framåt med ökade energipriser och inflation.

– Vi vill fortsatt erbjuda konsumenterna prisvärt och gott kaffe ute i dagligvarubutikerna, även om det skulle bli högre priser. Då handlar det om vanligt förbättringsarbete, som att vara energieffektiva och att minska svinn. Det är ett mindset att kunna möta utmaningar, berättar Björn Norlén.

Att öka priset på samma sätt som bolaget gjorde senast som begreppet krympflation fick spridning är inte aktuellt.

– Nej, i dag har hela vårt sortiment samma storlek och vi har i dagsläget inga planer på att ändra på det, berättar Björn Norén.

Zoégas var ett annat kaffevarumärke som fick uppmärksamhet i medierna senast som krympflationen hamnade på tapeten för ungefär 7 år sedan.

– Priset per kilo förändrades inte – utan priset per paket justerades nedåt. I slutänden är det inte vi som leverantör som sätter konsumentpriserna utan det görs av våra kunder, vi ger rekommenderade konsumentpriser, säger Martin Amrén, marknadschef på Zoégas till Fri Köpenskap.

Det fanns andra anledningar till förändringen enligt bolaget.

– Då handlade det om prispunkterna som fanns i handeln. Vi ville ha ett lägre konsumentutlägg per köp, och eftersom kaffe är en trafikbyggare i dagligvarubutiker så ville vi inte att priset per paket skulle behöva bli för högt. Jag kan varken avvisa eller spekulera i att vi skulle förändra förpackningsstorleken igen, säger Martin Amrén, marknadschef på Zoégas till Fri Köpenskap. I dag tycker jag att priset på kaffet är hälsosamt sett till att de som odlar kaffe får mer betalt för sitt kaffe, vilket gynnar intresse för att odla och villighet att investera i kaffe, vilket ju gynnar hela vår kategori och bransch framåt.

På sikt hoppas han att betalningsviljan för kaffet ökar från konsumenternas sida, och ser att det vore hälsosamt utifrån ett utvecklings- och hållbarhetsperspektiv med ett högre kaffepris.

– Kaffe är väldigt billigt i dag. På ett frukostbord är kaffekoppen mycket billigare än både juicen och mjölken. Kaffebönderna ser sig om efter andra affärsmöjligheter som blommor och nötodling istället. Det måste vara lönsamt att odla kaffe, säger Martin Amrén.

Arvid Nordquist har också höjt priset på sitt kaffe under de senaste åren på grund av kostnadsökningar, dock inte enligt formeln att minska förpackningen men behålla samma pris.

Bolaget tror inte kaffet kommer ner i tidigare års prisnivå även om det hela tiden sker förändringar på grund av utbud och efterfrågan. De ser fortsatta ökade kostnader för energi och inflation och ökade kostnader för hållbar produktion.

– Hela produktionskedjan blir dyrare för oss i och med prisökningarna. Men fortfarande är det förhållandevis billigt med kaffe om man tänker på allt arbete som ligger bakom. Vårt kaffe kostar cirka 1 krona per kopp, om man brygger det hemma. Det är bara vatten och billig saft som blir billigare. Och då ska man tänka på att största delen av alla kaffebönor plockas fortfarande för hand, säger Erica Bertilsson, kommunikations- och hållbarhetsansvarig på Arvid Nordquist.

Läs mer om kaffe:

Hos Arvid Nordquist

Så har prisutvecklingen sett ut sedan 1950-talet

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Här hamnar La Girafes systerkrogar
Ny vd på Urban Deli
Han satsar på obemannad pizzabutik
Nu är den japanska matbaren permanent
Femte etableringen för Max – ser stor potential i grannlandet
Svenskar bakom nästa norska Pinchos-restaurang
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Fri Köpenskap
Packnet

Sänd till en kollega

0.094