23948sdkhjf

Så mycket dyrare blir pizzan

Stockholms Handelskammare visar i ett räkneexempel på hur en prishöjning på en pizza kan skapa en negativ spiral.

Skenande elpriser och hög inflation drabbar restaurangerna hårt. Inte minst pizzeriorna. 

– Allt har blivit dyrare för pizzerian, inte minst el till ugnen och ingredienserna, och det är utgifter som restaurangen inte kommer undan, konstaterar Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare. 

I räkneexemplet utgår Stockholms Handelskammare från en Vesuvio, en vanlig pizza med ingredienserna tomatsås, ost och skinka. I takt med att pizzeriornas utgifter ökar kommer priset för Vesuvion att stiga från det nuvarande snittpriset på 120 kronor till 139 kronor för att undvika personaluppsägningar. Skulle antalet sålda pizzor sjunka på grund av högre priser och hushållens tunnare plånböcker blir pizzan ännu dyrare. 

– När priserna går upp, i kombination med tunnare plånböcker hos kunderna, kommer företagens försäljning att minska. När pizzan blivit dyrare kommer färre kunder och då måste bagaren höja priset ytterligare för att kompensera för den minskade försäljningen. Det blir lätt en negativ spiral av prishöjningar som slutar i konkurs, säger Stefan Westerberg. 

En utveckling som bekräftas i konkursstatistiken. Inom hotell- och restaurangbranschen ökade konkurserna med 66 procent i oktober jämfört med samma månad förra året, enligt färsk statistik från UC.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Här är Årets köpmän på Pressbyrån och 7-Eleven.
Domino's mot likvidation i pizzans hemland – men vill expandera i Sverige
Hantverkspionjär korad till Årets ölutvecklare
Mathias Dahlgren stänger Rutabaga – öppnar ny krog i sommar
Stjärnkrögare bakom växande pizzakedjan Stella
Jack's Burger efter McDonald's – unga kedjans tionde öppning
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Fri Köpenskap
Packnet

Sänd till en kollega

0.142