23948sdkhjf

Convenience avslutade starkt 2022

Samtidigt saktade den kraftiga återhämtningen efter pandemin in.

Den svenska conveniencebranschens sista kvartal för 2022 avslutades starkt med en försäljningsökning på 2,6 procent jämfört med samma kvartal förra året. Det visar Convenience Stores Index som tas fram av Convenience Stores Sweden och HUI Research. Då växte också försäljningen med 10 procent i Q4 förra året.

Ökningen i det fjärde kvartalet är trots ökningen den lägsta under 2022 då i princip hela nedgången under pandemin togs tillbaka under de två första kvartalen. Under Q1 och Q2 ökade försäljningen med 7,8 respektive 10,4 procent.

– Nu återstår att se hur försäljningen startar 2023 med hänsyn till högre räntor, högre råvarupriser och mycket höga elpriser. Men det får vi vänta på tills mitten av april innan vi vet, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden, i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Max tar COO och vice vd från Yum Brands
Eldig barkedja öppnar sin nionde krog
Efter Basta kommer Florentine – glamourös trattoria öppnar i april
Nästan var tredje Sushi Yama-restaurang stängd
Panini har lämnat Kungsgatan
Hammars första förvärv – köper norrländskt bryggeri
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Fri Köpenskap
Packnet

Sänd till en kollega

0.062