23948sdkhjf

En av fyra restauranger och kaféer informerar fel om allergener

Stort kontrollprojekt visar på återkommande brister.

I ett nationellt kontrollprojekt har allergeninformation granskats för totalt 4 344 produkter hos restauranger och andra storhushåll. För 17 procent av produkterna och hos totalt 25 procent av verksamheterna gavs fel allergeninformation.

– Att en allergiker så ofta riskerar få fel information på restauranger är mycket allvarligt då det kan leda till allergiska reaktioner. Restauranger och liknande verksamheter har en skyldighet att informera om allergena ingredienser i maten de serverar, säger Maria Svensson, projektledare och enhetschef för livsmedelskontrollen i Malmö stad i en kommentar.

Senap och selleri var de allergener som i det flesta fall inte gavs korrekt information om, 223 respektive 171 fall. Fel information om mjölk, ägg och gluten gavs i mer än 100 fall vardera samtidigt som fel information om jordnötter och nötter var mer ovanlig. Där gavs fel information endast i 3 respektive 10 fall.

– Det är vanligt med allergi mot mjölk, ägg och vete i Sverige och reaktionerna mot dessa livsmedel kan bli lika allvarliga som allergiska reaktioner mot jordnötter eller nötter. Att information om dessa vanliga allergener missas så ofta innebär att risken för allvarliga reaktioner är särskilt stor, säger Ylva Sjögren Bolin, rådgivare på Livsmedelsverket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063