Spendrups och Stordalen startar gemensamt bolag
Det nystartade bolaget Pinnacle Brands kommer i första läget att ha fokus på försäljning av öl och cider till dagligvaruhandeln och restaurangmarknaden i Norge.
Spendrups finns redan på den norska marknaden i form av Norrlands Guld, men nu kommer även Mariestads, Pistonhead och Melleruds tillsammans med cidern Briska och vattnet Loka att få en extra skjuts in på den norska marknaden.
– Målsättningen är att etablera Spendrups första heltäckande bortamarknad. Det finns redan idag en god varumärkeskännedom i Norge kring våra främsta varumärken och mottagandet av Norrlands Guld har gett mersmak, kommenterar Henrik Åström.
Han tillträdde den 1 september som ny vd för Spendrups Bryggeri efter att Fredrik Spendrup valt att sluta efter 13 år.
Fredrik Spendrup, som numera är styrelseledamot i familjens ägarbolag Spendrup Holding, tycker att det är betryggande att två starka familjeföretag med liknande värderingar ska arbeta tillsammans.
Petter A Stordalen, ägare till hotellkedjan Strawberry Equities, ser också stora möjligheter.
– Vi blir en utmanare som kan skaka om lite med ett starkt erbjudande och kvalitetsprodukter i portföljen. Över tid har vi ambitioner att bli en av de ledande aktörerna på marknaden. Det finns en långsiktighet hos både familjen Spendrup och familjen Stordalen vilket ger oss uthållighet i satsningen.