23948sdkhjf

Spendrups och Stordalen startar gemensamt bolag

Spendrups Bryggeri och Stordalenägda dryckesgruppen Belmonte startar bolaget Pinnacle Brands AS för att sälja och marknadsföra Spendrups i Norge.

Det nystartade bolaget Pinnacle Brands kommer i första läget att ha fokus på försäljning av öl och cider till dagligvaruhandeln och restaurangmarknaden i Norge. 

Spendrups finns redan på den norska marknaden i form av Norrlands Guld, men nu kommer även Mariestads, Pistonhead och Melleruds tillsammans med cidern Briska och vattnet Loka att få en extra skjuts in på den norska marknaden.

– Målsättningen är att etablera Spendrups första heltäckande bortamarknad. Det finns redan idag en god varumärkeskännedom i Norge kring våra främsta varumärken och mottagandet av Norrlands Guld har gett mersmak, kommenterar Henrik Åström.

Han tillträdde den 1 september som ny vd för Spendrups Bryggeri efter att Fredrik Spendrup valt att sluta efter 13 år.

Fredrik Spendrup, som numera är styrelseledamot i familjens ägarbolag Spendrup Holding, tycker att det är betryggande att två starka familjeföretag med liknande värderingar ska arbeta tillsammans.

Petter A Stordalen, ägare till hotellkedjan Strawberry Equities, ser också stora möjligheter.

– Vi blir en utmanare som kan skaka om lite med ett starkt erbjudande och kvalitetsprodukter i portföljen. Över tid har vi ambitioner att bli en av de ledande aktörerna på marknaden. Det finns en långsiktighet hos både familjen Spendrup och familjen Stordalen vilket ger oss uthållighet i satsningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094